1- گروه روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، مرکزی، ایران.
3- روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد، آذربایجان غربی، ایران.
4- روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (3770 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی نسخه ی تجدیدنظر شدهی مقیاس ارزیابی استرس (SAM-R؛ رویلی، روسچ، جاریکا و واگان، ۲۰۰۵) در بین گروهی از دانشجویان ایرانی اجرا شد.
روش: در مطالعه ی همبستگی حاضر، ۳۰۰ دانشجوی کارشناسی (۱۳۸ پسر و ۱۶۲ دختر) به نسخه ی تجدیدنظر شده ی مقیاس ارزیابی استرس، نسخه ی جامع پرسشنامه ی هیجانات پیشرفت (AEQ؛ پکران، گوئتز و پری، ۲۰۰۵) و پرسشنامه ی باورهای خودکارآمدی تحصیلی (ASEBQ، زاژاکووا، لینچ و اسپنشاد، ۲۰۰۵) پاسخ دادند. روایی عاملی مقیاس ارزیابی استرس با روش های آماری تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی و همسانی درونی با ضرایب آلفای کرونباخ تعیین و برای مطالعه ی روایی این سازه نیز ضریب همبستگی بین ابعاد مقیاس ارزیابی استرس با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی و باورهای خودکارآمدی تحصیلی گزارش شد.
یافته ها: تحلیل مؤلفه های اصلی با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد که مقیاس ارزیابی استرس از سه عامل تهدید، چالش و منابع تشکیل شده است. شاخص های برازش تحلیل عامل تأییدی بر پایه ی نرم افزار AMOS، وجود این عوامل سه گانه را تأیید و نتایج همبستگی بین ابعاد مقیاس ارزیابی استرس با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی و خودکارآمدی تحصیلی، به طور تجربی، از روایی سازه حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی این سازه برای عوامل تهدید، چالش و منابع به ترتیب ۰/۸۵، ۰/۸۲ و ۰/۷۹ به دست آمد.
نتیجه گیری: در مجموع، نتایج مطالعه ی حاضر نشان داد که این سازه برای سنجش مفهوم ارزیابی های شناختی دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایاست.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/9/5 | پذیرش: 1395/12/5 | انتشار: 1396/4/5