دوره 18، شماره 2 - ( تابستان 1395 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، مرکزی، ایران.
3- روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد، آذربایجان غربی، ایران.
4- روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (3770 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون روان­سنجی نسخه ­ی تجدیدنظر شده­ی مقیاس ارزیابی استرس (SAM-R؛ رویلی، روسچ، جاریکا و واگان، ۲۰۰۵) در بین گروهی از دانشجویان ایرانی اجرا شد.
روش: در مطالعه­ ی همبستگی حاضر، ۳۰۰ دانشجوی کارشناسی (۱۳۸ پسر و ۱۶۲ دختر) به نسخه­ ی تجدیدنظر شده­ ی مقیاس ارزیابی استرس، نسخه­ ی جامع پرسش­نامه­ ی هیجانات پیشرفت (AEQ؛ پکران، گوئتز و پری، ۲۰۰۵) و پرسش­نامه ­ی باورهای خودکارآمدی تحصیلی (ASEBQ، زاژاکووا، لینچ و اسپنشاد، ۲۰۰۵) پاسخ دادند. روایی عاملی مقیاس ارزیابی استرس با روش­ های آماری تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی و همسانی درونی با ضرایب آلفای کرونباخ تعیین و برای مطالعه­ ی روایی این سازه­ نیز ضریب همبستگی بین ابعاد  مقیاس ارزیابی استرس با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی و باورهای خودکارآمدی تحصیلی گزارش شد.
یافته ها: تحلیل مؤلفه­ های اصلی با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد که مقیاس ارزیابی استرس از سه عامل تهدید، چالش و منابع تشکیل شده است. شاخص ­های برازش تحلیل عامل تأییدی بر پایه­ ی نرم­ افزار AMOS، وجود این عوامل سه ­گانه را تأیید و نتایج همبستگی بین ابعاد مقیاس ارزیابی استرس با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی و خودکارآمدی تحصیلی، به طور تجربی، از روایی سازه­ حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی این سازه برای عوامل تهدید، چالش و منابع به ترتیب ۰/۸۵، ۰/۸۲ و ۰/۷۹ به دست آمد.
نتیجه گیری: در مجموع، نتایج مطالعه­ ی حاضر نشان داد که این سازه برای سنجش 
مفهوم ارزیابی ­های شناختی دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایاست.
 
متن کامل [PDF 811 kb]   (1274 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/9/5 | پذیرش: 1395/12/5 | انتشار: 1396/4/5

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.