دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1391 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 52-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- کارشناسی ارشد روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (2888 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی انجام گرفته است.
روش: جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان پایه سوم ابتدایی مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی شهر اصفهان در سال تحصیلی ۹۰-۸۹ بود. به منظور انجام این پژوهش، ۳۰ دانش آموز با ناتوانی یادگیری ریاضی به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، انتخاب و با طرح پژوهش آزمایشی، از نوع پیش آزمون - پس آزمون به گروه های آزمایشی و کنترل گمارده شدند (۱۵ دانش آموز در گروه آزمایشی و ۱۵ دانش آموز در گروه کنترل). مداخلات مربوط به آزمون فراشناخت بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. ابزارهای مورد استفاده عبارت از مقیاس هوش کودکان وکسلر ۴، آزمون تشخیص حساب نارسایی و آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی بود. داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: داده ها با مجذور فی بررسی شد. نتایج نشان داد که افراد چپ دست و راست دست از نظر شروع شمارش با دست چپ یا دست راست و جهت شمارش تفاوت دارند. بیشتر افراد راست دست با دست راست و بیشتر افراد چپ دست با دست چپ شمارش را شروع می کنند، اما در مورد الگوی شمارش متقارن و مداوم تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.
نتیجه گیری: در حقیقت از یافته های این پژوهش نتیجه گرفته می شود که می توان از فراشناخت در آموزش ریاضی به دانش آموزان بهره برد. چنانکه نتایج تحقیقات مختلف بیانگر این موضوع است که نظام آموزشی نیز باید به فعال کردن هر چه بیشتر فراشناخت در دانش آموزان، برای یادگیری بهتر اهتمام ورزد
.
متن کامل [PDF 492 kb]   (1397 دریافت)    
موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/9/1 | پذیرش: 1390/11/1 | انتشار: 1391/1/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.