دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1387 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 21-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تهران، ایران.
چکیده:   (3958 مشاهده)
هدف: بررسی نقش اهداف پیشرفت در مولفه های یادگیری خودتنظیمی دانش آموزان.
روش: آزمودنی ها شامل ۶۸۵ دانش آموز پایه سوم دبیرستان های شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند.
ابزار: پرسشنامه اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران، و پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت که روایی و اعتبار آنها احراز شده بود. آزمودنی ها بر اساس پاسخ به پرسشنامه اهداف پیشرفت و نیز برتری جهت گیری آنها در پنج گروه بدون هدف، اجتنابی، رویکردی، تبحری و اهداف چندگانه قرار گرفتند.
یافته ها: مقایسه میانگین مولفه های خودتنظیمی (شناخت، فراشناخت و مدیریت منابع) در آزمودنی های پنج گروه هدف، با روش تحلیل واریانس چند متغیره یک راهه نشان داد که میانگین های پنج گروه با همدیگر تفاوت دارند 
(p<۰/۰۰۱). انجام آزمون های تعقیبی توکی و شفه نشان داد که میانگین راهبردهای شناختی و مدیریت منابع در گروه های اجتنابی و بدون هدف از سایر گروه ها کمتر است (p<۰/۰۰۱)میانگین های یاد شده در سه گروه تبحری، رویکردی و چندگانه تفاوت معناداری نداشت. میانگین گروه بدون هدف، از اجتنابی ها هم کمتر بود (p<۰/۰۰۱)در مورد راهبردهای فراشناختی، مقایسه میانگین ها در بعضی گروه ها تفاوت داشت.
نتیجه گیری: فراهم کردن محیط ها و ساختارهای انگیزشی چندگانه و تبحری نقش مهمی در رشد مهارت ها و مولفه های خودتنظیمی دارد که لازم است اقداماتی در مورد آنها صورت گیرد.
متن کامل [PDF 181 kb]   (1401 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1387/2/19 | پذیرش: 1387/5/1 | انتشار: 1387/7/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.