Noorani Jurjadeh S R, Mashhadi A, Tabibi Z, Kheirkhah F. Effectiveness of Executive Functions Training Based on Daily Life on Executive Functioning in Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder. Advances in Cognitive Sciences 2016; 18 (1) :68-78
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-433-fa.html
نورانی جورجاده سیده رقیه، مشهدی علی، طبیبی زهرا، خیرخواه فرزان. اثر آموزش کارکردهای اجرایی مبتنی بر زندگی روزمره، بر کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی. تازه های علوم شناختی. 1395; 18 (1) :68-78
URL: http://icssjournal.ir/article-1-433-fa.html
1- روان شناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2- گروه روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
3- گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل، مازندران، ایران.
چکیده: (4169 مشاهده)
هدف: اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی یکی از اختلالات عصب- تحولی شایع دوران کودکی است که با سه مشخصه ی نارسایی توجه، فزونکنشی و تکانشگری شناخته می شود. بررسی اثر آموزش کنش های اجرایی مبتنی بر زندگی روزمره، بر بهبود کنشوری اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی است.
روش:از بین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی مراجعه کننده به بخش روانپزشکی کودک و نوجوان بیمارستان شهید یحیی نژاد بابل، ۱۶ کودک هفت تا ۱۰ ساله ی مبتلا به این اختلال، با روش نمونه گیری هدفمند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه هشت نفره (مداخله و کنترل) جای داده شدند. آزمودنی ها در دو مرحل هی پیش آزمون و پس آزمون با مقیاس نارساکنشوری اجرایی بارکلی (BDEFS) سنجیده شدند.
گروه مداخله به همراه مادرانشان ۱۱ جلسه ی یک ساعته آموزش کنشهای اجرایی مبتنی بر زندگی روزمره دریافت کرد. داده ها با استفاده از نسخه ی ۱۹ نرم افزارSPSS و با روش تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) و و تحلیل کوواریانس چندمتغیری (ANCOVA) بررسی شد.
یافته ها نشان دادند که گروه مداخله نسبت به گروه کنترل در مرحله ی پسآزمون در خلاصه کنشهای اجرایی به طور معناداری (۰/۰۰۱>p) بهبود یافته است. این بهبود در هر پنج خرده آزمون مقیاس نارساکنشوری اجرایی بارکلی شامل مهار خود، خودانگیزشی، خودنظم جویی هیجانی، خودسازماندهی و مدیریت زمان مشاهده شد.
نتیجه گیری:آموزش کنش های اجرایی مبتنی بر زندگی روزمره، سبب بهبود کنشوری اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/9/3 | پذیرش: 1395/3/1 | انتشار: 1396/6/10