Yarmand H, Ashayeri H, Golfam A, Ameri H. A Survey on the Impact of Mirror Neuron Systems Stimulation upon the Development of Receptive Language, Expressive Language and Speech in 5-8 Year-old, Female, Persian-Speaking Autistic Children. Advances in Cognitive Sciences 2016; 18 (1) :47-57
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-427-fa.html
یارمند هانیه، عشایری حسن، گلفام ارسلان، عامری حیات. بررسی تأثیر تحریک سیستم نورونهای آینهای، بر رشد مهارتهای زبان دریافتی، زبان بیانی و گفتار کودکان اوتیستیک پنج تا هشت ساله ی دختر فارسی زبان. تازه های علوم شناختی. 1395; 18 (1) :47-57
URL: http://icssjournal.ir/article-1-427-fa.html
1- دانشکده زبان های خارجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2- دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
3- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده: (3139 مشاهده)
هدف:پیشرفت های اخیر در عصبپژوهی، منجر به کشف نورون های جدیدی در مغز میمون ماکاک، تحت عنوان نورون های آینه ای شده اند. هدف این پژوهش، بررسی رابطه ی تحریک سیستم نورون های آینهای از طریق تقلید حرکات هدفمند و تقلید کلامی با رشد مهارتهای کلامی کودکان اوتیستیک است.
روش: این پژوهش تجربی-کاربردی، بهصورت انتخاب نمونه ی در دسترس در مراکز اوتیسم تهران اجرا شد؛ به اینصورت که، ابتدا محققان بر مبنای تحریک سیستم نورون های آینه ای، با استفاده از تقلید حرکات هدفمند و تقلید کلامی یک مدل کاربردی و آسان برای توانبخشی کودکان اوتیستیک طراحی و سپس به کمک روش آموزش(TPR) ، در دانشکده ی علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، طی ۱۲ جلسه یک پژوهش آزمایشی روی یک دختر هشت ساله ی اوتیستیک اجرا و نتایج مثبت و مؤثر آن را مشاهده کردند. سپس نمونه های دیگر، یعنی پنج دختر اوتیستیک پنج تا هشت ساله ی تک زبانه ی فارسی زبان بهروش نمونه ی در دسترس انتخاب شدند و ۴۲ جلسه، به صورت سه جلسه ی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ای در هفته تحت آموزش قرارگرفتند و رشد مهارت های زبان دریافتی، بیانی وگفتار آن ها با آزمون سنجش رشد نیوشا ارزیابی شد. هر آزمودنی به عنوان شاهد یا کنترل خودش پیش و پس از دورهی گفتار درمانی بر مبنای تحریک سیستم نورون های آینهای بررسی شد. پس از گذشت دو ماه از توقف دورهی ۱۴ هفتهای، کلیه ی آزمودنی ها مجددا با جدول امتیازدهی بررسی شدند ودر نهایت پایداری نتایج ارزیابی شد. برای تحلیل آماری دادهها، از نسخه ی ۱۶ام نرمافزار آماریSPSS استفادهشد.
یافتهها: نتایج حاکی از آن است که میان نمرات پیش آزمون و پس آزمون مهارت زبان دریافتی (۰/۰۰۶p<)، زبان بیانی (۰/۰۲۳p<) و گفتار (۰.۰۴۹p<) آزمودنیها تفاوت معناداری وجود دارد ( فرض ۰/۰۵p<).
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهند که تقلید حرکات هدفمند و تقلید کلامی،که بهعنوان تمرین در طول دورهی مداخله ارائهشد، باعث رشد مهارتهای زبان دریافتی، زبان بیانی و گفتار کودکان اوتیستیک شدهاست؛ بنابراین از این روش میتوان بهعنوان روش مکمل در گفتار درمانی کودکان اوتیستیک بهره برد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/4/2 | پذیرش: 1394/9/10 | انتشار: 1395/3/1