Zabihzadeh A, Nejati V, Maleki G, Radfar F, Darvishi M. The Study of Relationship between Mind Reading Ability and Big Five Factors of Personality. Advances in Cognitive Sciences 2012; 14 (1) :19-30
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-426-fa.html
ذبیح زاده عباس، نجاتی وحید، ملکی قیصر، رادفر فرهاد، درویشی لرد معصومه. بررسی رابطه ی بین توانایی ذهن خوانی و پنج عامل بزرگ شخصیّت. تازه های علوم شناختی. 1391; 14 (1) :19-30
URL: http://icssjournal.ir/article-1-426-fa.html
1- روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- تخصصی علوم اعصاب شناختی؛ استادیار روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
3- کارشناس ارشد روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
4- دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
5- دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (4383 مشاهده)
هدف: ذهن خوانی یکی از توانایی های شناخت اجتماعی مغز است. هدف از مطالعه حاضر یررسی رابطه ذهن خوانی و پنج عامل بزرگ شخصیت بود.
روش: در یک مطالعه مقطعی، ۲۲۰ نفر (۱۰۴ مرد و ۱۱۶ زن) از دانشجویان دانشگاه تهران و شهید بهشتی با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان شرکت کنندگان پژوهش انتخاب شدند. از آزمون ذهن خوانی از روی تصویر چشم بارون کوهن(RMET) و فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی NEO برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل داده ها نیز از آزمون همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان می دهد رابطه ذهن خوانی با عامل موافقت پذیری مثبت و رابطه ذهن خوانی با روان رنجورخویی منفی و معنادار است(P<۰/۰۰۱) . تحلیل رگرسیون چندگانه بیانگر نقش پیش بینی کنندگی عامل های شخصیتی فوق با توانایی ذهن خوانی شرکت کنندگان است.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر می توان گفت آمادگی یا انگیزش در جهت ادراک حالات ذهنی دیگران می تواند با دو عامل شخصیتی موافقت پذیری و روان رنجورخویی در ارتباط باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1390/9/1 | پذیرش: 1390/11/1 | انتشار: 1391/1/1