دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1391 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 30-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zabihzadeh A, Nejati V, Maleki G, Radfar F, Darvishi M. The Study of Relationship between Mind Reading Ability and Big Five Factors of Personality. Advances in Cognitive Sciences. 2012; 14 (1) :19-30
URL: http://icssjournal.ir/article-1-426-fa.html
ذبیح زاده عباس، نجاتی وحید، ملکی قیصر، رادفر فرهاد، درویشی لرد معصومه. بررسی رابطه ی بین توانایی ذهن خوانی و پنج عامل بزرگ شخصیّت. تازه های علوم شناختی. 1391; 14 (1) :30-19

URL: http://icssjournal.ir/article-1-426-fa.html


1- روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- تخصصی علوم اعصاب شناختی؛ استادیار روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
3- کارشناس ارشد روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
4- دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
5- دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (3447 مشاهده)
هدف: ذهن خوانی یکی از توانایی های شناخت اجتماعی مغز است. هدف از مطالعه حاضر یررسی رابطه ذهن خوانی و پنج عامل بزرگ شخصیت بود.
روش: در یک مطالعه مقطعی، ۲۲۰ نفر (۱۰۴ مرد و ۱۱۶ زن) از دانشجویان دانشگاه تهران و شهید بهشتی با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان شرکت کنندگان پژوهش انتخاب شدند. از آزمون ذهن خوانی از روی تصویر چشم بارون کوهن
(RMET) و فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی NEO برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل داده ها نیز از آزمون همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان می دهد رابطه ذهن خوانی با عامل موافقت پذیری مثبت و رابطه ذهن خوانی با روان رنجورخویی منفی و معنادار است
(P<۰/۰۰۱) . تحلیل رگرسیون چندگانه بیانگر نقش پیش بینی کنندگی عامل های شخصیتی فوق با توانایی ذهن خوانی شرکت کنندگان است.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر می توان گفت آمادگی یا انگیزش در جهت ادراک حالات ذهنی دیگران می تواند با دو عامل شخصیتی موافقت پذیری و روان رنجورخویی در ارتباط باشد
.
متن کامل [PDF 513 kb]   (1711 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/9/1 | پذیرش: 1390/11/1 | انتشار: 1391/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb