 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Mokameli Z,  Abedi M,  Mortazavi M. The Effectiveness of Self Cognitive Behavioral Therapy on Obsessive-Compulsive Disorder Symptoms.  Advances in Cognitive Sciences 2008; 10 (1) :29-36
URL: 
http://icssjournal.ir/article-1-408-fa.html   
                    
                    مکملی زهرا،  عابدی محمدرضا،  مرتضوی محتبی. اثربخشی آموزش روش خوددرمانی به شیوه شناختی – رفتاری بر علایم اختلال وسواسی - اجباری .  تازه های علوم شناختی. 1387; 10 (1) :29-36
URL: http://icssjournal.ir/article-1-408-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. 
 2- مرکز درمانی امام جواد (ع) اصفهان، اصفهان، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (2889 مشاهده)
                    
                    
                    هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش روش خوددرمانی شناختی-رفتاری بر کاهش علایم اختلال وسواسی– اجباری در بیماران سرپایی مراجعه کننده به مراکز خدمات روانشناختی اصفهان اجرا گردید.
روش: ۱۰ بیمار مبتلا به اختلال وسواسی– اجباری به روش تصادفی زمانی از میان جامعه پژوهش انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه پنج نفره شامل یک گروه آزمایشی و یک گروه شاهد قرار گرفتند. پرسشنامه وسواسی– اجباری مادزلی به عنوان پیشآزمون در مورد دو گروه اجرا شد. گروه آزمایشی به مدت دو هفته آموزش روش خوددرمانی شناختی – رفتاری را دریافت کردند و آزمودنیهای گروه شاهد در فهرست انتظار قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش روش خوددرمانی به شیوه شناختی– رفتاری در گروه آزمایشی، باعث کاهش معنادار علایم اختلال وسواسی – اجباری (نسبت به گروه شاهد) در مرحله پسآزمون شده است (p<۰/۰۰۵).
نتیجهگیری: آموزش روش خوددرمانی شناختی – رفتاری ممکن است در بهبود علایم اختلال وسواسی– اجباری مؤثر باشد.
 
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي اصیل |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1386/7/2 | پذیرش: 1386/10/21 | انتشار: 1387/1/1