Cheraghi F, Kadivar P, Asgari A, Farzad V. The Concepts of Wisdom Based on Two Different Theoretical Approaches: A Canonical Correlation
. Advances in Cognitive Sciences 2015; 17 (3) :54-47
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-400-fa.html
1- دکتری روانشناسی تربیتی
2- استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی
3- استادیار روانشناسی، دانشگاه علوم بهزیستی
4- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی
چکیده: (3327 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، کشف متغیر زیربنایی دو مجموعه مولفه ی خرد با استفاده از دو رویکرد مبتنی بر نظام دانش و ویژگی-های شخصیتی است.
روش: در این پژوهش، یک نمونه شامل ۱۵۵ شهروند تهرانی ۱۸ سال به بالا (۵۹ زن و ۹۶ مرد) با روش چندمرحلهای انتخاب و دو مقیاس خودسنجی خرد با مولفههای تجارب بحرانی، تنظیم هیجان، مرور/تامل، شوخ طبعی، گشودگی و نیز عملکرد مرتبط با خرد را با مولفههای دانش واقعی غنی، دانش راهکاری، بافت گرایی، نسبی گرایی ارزش ها و عدم قطعیت تکمیل کردند. دادهها با روش همبستگی بنیادی تحلیل شد.
یافته ها: تحلیل وجود یک متغیر زیربنایی بین دو رویکرد را با ۱۹ درصد واریانس مشترک نشان داد.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش موید برخی شباهت ها و تفاوت های دو رویکرد به مفهوم سازی خرد بود که بر اساس وزنی که محققان به وجوه مختلف آن داده اند، مورد بحث و تفسیر قرار گرفت.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/3/2 | پذیرش: 1394/5/2 | انتشار: 1394/7/1