Hamidi F, Heydari Zadeh Shirazi S. The Association of Mindfulness and Metacognitive Strategies with Learning Styles among University Students. Advances in Cognitive Sciences 2016; 17 (4) :79-87
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-378-fa.html
1- دانشیار روانشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
2- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده: (2911 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی ذهن آگاهی و راهبردهای فراشناختی با سبک های یادگیری دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز است.
روش: پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است که برای انجام آن،۲۸۰ نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار این تحقیق، پرسش نامه هایی فراشناخت الشوت-موهر (۲۰۰۴)، ذهن آگاهی تورنتو (۲۰۰۶) و پرسش نامه ی سبک های یادگیری کلب (۱۹۸۵) بود. ضریب پایایی پرسش نامه ها به ترتیب ۰/۹۷ ۰/۸۵ و ۰/۹۸ به دست آمد. روش های آماری مورد استفاده شامل آمار توصیفی (میانگین، درصد فراوانی، روش همبستگی پیرسون) و آمار استنباطی (رگرسیون لوجستیک) بود.
یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که رابطه ی ذهن آگاهی با سبک یادگیری همگرا معکوس و با سبک یادگیری واگرا مثبت است. همچنین رابطه ی راهبردهای فراشناختی با سبک واگرا مثبت و با سبک انطباقی هم مثبت و هم معکوس است و با سبک یادگیری جذب کننده نیز رابطهی منفی دارد.
نتیجه گیری: بنابراین افرادی که ذهن آگاهی و فراشناخت زیادی دارند، بیشتر از سبک یادگیری واگرا استفاده میکنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/6/30 | پذیرش: 1394/8/30 | انتشار: 1394/10/1