Shokri O, Tajik Esmaeili A A, Daneshvarpour Z, Ghanaei Z, Dastjerdi R. Individual Difference in Identity Styles and Psychological Well-Being: The Role of Commitment. Advances in Cognitive Sciences 2007; 9 (2) :33-46
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-364-fa.html
شکری امید، تاجیک اسماعیلی عزیزا...، دانشورپور زهره، غنایی زیبا، دستجردی رضا. تفاوتهای فردی در سبکهای هویت و بهزیستی روانشناختی:
نقش تعهد هویت. تازه های علوم شناختی. 1386; 9 (2) :33-46
URL: http://icssjournal.ir/article-1-364-fa.html
1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران.
2- دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران.
چکیده: (2921 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش سبکهای هویت و تعهد هویت بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان انجام شد.
روش: در یک بررسی مقطعی، در نمونهای متشکل از ۳۷۶ آزمودنی (۱۵۸ پسر و ۲۱۸ دختر)، پرسشنامه سبکهای هویت و مقیاسهای بهزیستی روانشناختی اجرا شد. با استفاده از تحلیل مسیر، اثرات مستقیم و غیر مستقیم سبکهای هویت بر تعهد هویت و مقیاسهای ششگانه بهزیستی روانشناختی مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: سبک هویت اطلاعاتی بر تعهد، استقلال، تسلط محیطی، رشد فردی، روابط مثبت با دیگران و هدف در زندگی اثر مثبت و معنادار؛ سبک هویت هنجاری بر تعهد اثر مثبت و معنادار و بر استقلال اثر منفی و معنادار، و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی بر تعهد، استقلال، رشد فردی و هدف در زندگی اثر منفی و معنادار نشان داد (۰/۰۵>p). اثر غیرمستقیم سبک هویت اطلاعاتی از طریق تعهد بر مقیاسهای استقلال، تسلط محیطی، رشد فردی، روابط مثبت با دیگران، هدف در زندگی و پذیرش خود مثبت و معنادار؛ اثر غیر مستقیم سبک هویت هنجاری از طریق تعهد بر مقیاسهای استقلال، تسلط محیطی، رشد فردی، روابط مثبت با دیگران، هدف در زندگی و پذیرش خود مثبت و معنادار و اثر غیر مستقیم سبک هویت سردرگم/ اجتنابی از طریق تعهد بر مقیاسهای استقلال، تسلط محیطی، رشد فردی، روابط مثبت با دیگران، هدف در زندگی و پذیرش خود منفی و معنادار بهدست آمد (۰/۰۵>p).
نتیجهگیری: در مجموع، یافتهها نشان میدهد که اجتناب از مواجهه با مسائل مربوط به هویت با بهزیستی روانشناختی رابطه منفی دارد. همچنین، نتایج نشان میهد که نه تنها وجود تعهد بلکه شیوه مواجهه با تکالیف و موضوعات مربوط به هویت نیز در پیشبینی بهزیستی روانشناختی افراد بسیار مهم است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1385/11/13 | پذیرش: 1386/1/28 | انتشار: 1386/4/1