Najafi M, Mohammadi M, Tehranidoost M, Alaghbandrad J, Asaari S. Effects of Two Types of Computer Assisted Intervention on Spelling Scores of Primary School Children With Attention- Deficit/ Hyperactivity Disorder. Advances in Cognitive Sciences 2004; 6 (1 and 2) :51-58
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-34-fa.html
نجفی مصطفی، محمدی محمدرضا، تهرانی دوست مهدی، علاقبندراد جواد، آثاری شروین. تأثیر دو نوع مداخله رایانهای بر نمرات املای کودکان دبستانی مبتلا به اختلال بیشفعالی – کمتوجهی
. تازه های علوم شناختی. 1383; 6 (1 و 2) :51-58
URL: http://icssjournal.ir/article-1-34-fa.html
1- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، تهران، ایران.
2- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
3- مؤسسه پژوهشگران طب و توسعه بهداشت، تهران، ایران.
چکیده: (2377 مشاهده)
هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی اثر بازیهای رایانهای و آموزش تایپ رایانهای بر نمرات املای کودکان دبستانی مبتلا به اختلال بیشفعالی- کمتوجهی(ADHD) بوده است.
روش: در این مطالعه که از نوع کارآزمایی بالینی یک سو کور بود، ۳۷ کودک دبستانی مبتلا به (ADHD) به دو گروه اول (۱۷ نفره) و دوم (۲۰ نفره) تقسیم شدند. اعضای گروه اول طی هشت جلسه یک ساعته (هفتهای سه جلسه) به بازی با رایانه پرداختند و افراد گروه دوم در هشت جلسه یک ساعته (هفتهای سه جلسه) تحت آموزش تایپ رایانهای قرار گرفتند. برای املای مدرسه ۱۲ نمره در نظر گرفته شد که شامل چهار نمره پیش از مداخله، چهار نمره حین مداخله و چهار نمره پس از مداخله بود. نمرات املای جلسات، مربوط به املایی بود که کودکان در طول جلسات مینوشتند.
یافتهها: دو گروه از نظر سن، مقطع تحصیلی، جنس، بهره هوشی، داروهای مصرفی، نمرات پرسشنامه کانرز والدین و معلمان، داشتن رایانه در منزل ،سابقه کار با آن و میانگین نمرات املا همسان بودند. پس از شرکت کودکان در جلسات بازی رایانهای، نمرات املای مدرسه در حین مداخله (۰/۰۳± ۱۷/۹۳) در مقایسه با پیش از مداخله (۳/۲۶±۱۷/۲۵) به میزان معنیدار مرزی افزایش نشان داد. شرکت در جلسات آموزش تایپ رایانهای نشان دهنده چنین تغییری نبود.
نتیجهگیری: ارتقای میانگین نمرات املای کودکان دبستانی مبتلا به (ADHD) در حین شرکت در جلسات بازی رایانهای، ممکن است ناشی از بهبود توجه آنان باشد. جذابیت این نوع بازیها، بازخورد سریع رایانه، فقدان بازخورد منفی آن و حمایت از فرآیند تصمیمگیری کودک نیز میتواند این یافته را توجیه کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1382/8/15 | پذیرش: 1382/10/21 | انتشار: 1383/1/1