کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور- مرکز تهران جنوب
چکیده: (2814 مشاهده)
هدف: در این تحقیق، اثر برنامهی مدیریت استرس مبتنی بر سبک زندگی بر کاهش استرس، اصلاح طرحوارههای شناختی و افزایش حس انسجام دانشجویان پراسترس دانشگاه پیام نور تهران بررسی شد.
روش: بدین منظور ۲۶ نفر از دانشجویان پراسترس دختر با میانگین سنی ۳۲ و انحراف استاندارد ۹/۸۲ انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند و سپس قبل و بعد از ارائهی برنامهی مدیریت استرس لرن (Learn)، به کلیه ی گزاره های پرسش نامه های استرس ادراک شده، طرحوارههای یانگو، حس انسجام آنتونوسکی پاسخ دادند. برای تحلیل آماری دادههای پژوهش، از شاخصهای میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی و درصد فراوانی و آزمونهای لون (Leven)، کولموگراف اسمیرنف (Kolmogrov-Smirnov) و تحلیل واریانس یکراهه و چند راهه (Anova & Manova variance analysis test) استفاده شد.
یافتهها: دادهها با آزمون تحلیل واریانس یک راهه و چند راهه تحلیل شد که حاکی از معناداری تفاوت نمرات پیشآزمون و پسآزمون دو گروه در استرس ادراک شده، برخی طرحوارههای شناختی (محرومیت هیجانی، بیاعتمادی/ بدرفتاری، نقص/ شرم، شکست، ایثار و بازداری هیجانی) وحس انسجام است (۰/۰۵>p).
نتیجهگیری: بدین معنا که مداخلهی مدیریت استرس به کاهش استرس، اصلاح بعضی طرح¬وارههای شناختی و نیز افزایش حس انسجام دانشجویان پراسترس منتهی شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/11/16 | پذیرش: 1394/1/28 | انتشار: 1394/4/1