دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1386 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 15-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه پیام نور، گروه روانشناسی، تهران، ایران.
2- دانشگاه تربیت معلم، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی، تهران، ایران.
چکیده:   (3269 مشاهده)
هدف: ‌تحقیق حاضر به‌منظور بررسی تحولی حافظه آشکار و ناآشکار کودکان انجام شد تا مشخص شود که با استفاده از تکالیف معمولی و روزمره، عملکرد کودکان در حافظه آشکار و ناآشکار به موازات افزایش سن چه تغییری می‌یابد.
روش: در یک بررسی مقطعی، با استفاده از نمونه‌گیری چندمرحله‌ایی ۱۲۰ کودک دبستانی از پایه‌های سوم،‌ چهارم و پنجم برای اجرا انتخاب شدند. ابزار آزمون مجموعه واژگان پربسامد بود. تعداد این واژگان در طی فرآیند آزمون‌سازی ۳۲ واژه بود که برای حافظه آشکار و ناآشکار از طریق بازشناسی (حافظه آشکار) و تکمیل کلمه با حروف نخستین (حافظه ناآشکار) اجرا گردید. داده‌ها با کمک تحلیل واریانس و مقایسه‌های چندگانه با ۹۹% اطمینان بررسی شد.
یافته‌ها: کودکان پایه‌های تحصیلی مختلف در هر دو حافظه آشکار و ناآشکار افزایش در عملکرد را نشان دادند.
نتیجه‌گیری: مهمترین نتیجه پژوهش حاضر این بود که به موازات رشد حافظه آشکار،  حافظه ناآشکار هم با گذشت زمان و افزایش سن رشد می‌یابد.

 
متن کامل [PDF 140 kb]   (632 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/8/1 | پذیرش: 1385/10/28 | انتشار: 1386/1/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.