دوره 17، شماره 1 - ( بهار 1394 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 24-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- پژوهشگر دکتری شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
2- دانشیار گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
3- استاد گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
چکیده:   (3062 مشاهده)
هدف: صاحب­ نظران از زمان شروع طراحی شهری، به اهمیت بصری شهرها، به ­عنوان بخش جدا ­ناپذیر از زندگی شهروندان و تأثیر کیفیت آن بر تجربۀ افراد از محیط، توجه کرده ­اند. در این میان، آنچه اهمیت دارد، شناسایی و ارزیابی معیارهای اصلی شهروندان در تعیین ترجیح بصری بیشتر و کمتر فضاهای شهری است. با توجه به اینکه جنسیت مانند عواملی همچون محل سکونت، سن، شرایط اجتماعی- اقتصادی، قومیت، سطح درآمد بر ادراک و ترجیح محیط تأثیر می­ گذارد، هدف این پژوهش، سنجش ترجیحات بصری شهروندان زن تهرانی از فضاهای عمومی شهری است.
روش: با بهره­ گیری از نمونۀ جامعۀ آماری ۲۵۰ نفری، اماکن­ دارای بیشترین و کمترین ترجیحات بصری در تهران شناسایی شدند و افراد بر اساس معیارهای حاصل از بررسی متون ادبیات موضوع، به ویژگی­ های محیطی دو نمونه با بیشترین و کمترین ترجیح (خیابان ولی­عصر و میدان انقلاب) امتیاز دادند. داده­ های حاصل از امتیازها (طیف پنج ­تایی لیکرتی) با استفاده از تحلیل­ های همبستگی و رگرسیونی ارزیابی شد.
نتیجه­ گیری: نتایج گویای آن است که ویژگی­های طبیعی ­بودن، نمونه­ واری و اسرارآمیز بودن، بیشترین تفاوت میانگین را در دو فضای مذکور دارند. همچنین تحلیل رگرسیونی نشان داد که برای بهبود کیفیت برنامه‌ریزی  وطراحی خیابان ولی­عصر، باید به ویژگی ­های تداعی، طبیعی­ بودن، نگه­داری مناسب، خوانایی، اهمیت تاریخی و انسجام توجه شود تا همچنان به­عنوان فضایی دارای ترجیح بصری زیاد باقی بماند و تقویت نیز بشود.
از سوی دیگر، برای بهبود افزایش ترجیح بصری میدان انقلاب نیز توجه به ویژگی­ های­ اسرارآمیز بودن، تداعی، نمونه­واری و خوانایی در الویت است.
متن کامل [PDF 2070 kb]   (1612 دریافت)    
موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/7/23 | پذیرش: 1393/10/28 | انتشار: 1394/1/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.