Shokri O, Kadivar P, Naghsh Z, Daneshvarpour Z. The Academic Stressors and Reactions to Them in Male and Female Students. Advances in Cognitive Sciences 2007; 8 (4) :40-49
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-267-fa.html
شکری امید، کدیور پروین، نقش زهرا، دانشورپور زهره. عوامل ایجادکننده استرس تحصیلی و واکنش ها نسبت به آن عوامل
در دانشجویان دختر و پسر . تازه های علوم شناختی. 1385; 8 (4) :40-49
URL: http://icssjournal.ir/article-1-267-fa.html
1- دانشکده روانشناسی علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران.
2- دانشکده روانشناسی علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم، تهران، یران.
3- دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4- دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران.
چکیده: (3195 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه عوامل ایجادکننده استرس و واکنشها نسبت به این عوامل در دانشجویان دختر و پسر با استفاده از پرسشنامه استرس زندگی دانشجویی انجام گردید.
روش: نمونه شامل ۱۶۵ پسر و ۲۵۰ دختر بود. پنج طبقه از عوامل ایجاد کننده استرس (ناکامی، تعارض، فشار، تغییرات و استرس خودتحمیل شده) و چهار طبقه توصیفکننده واکنشها نسبت به استرس (فیزیولوژیک، هیجانی، رفتاری و شناختی) مطالعه گردید.
یافتهها: دانشجویان دختر نمرات بالاتری در واکنشهای چهارگانه به عوامل استرسزا و عوامل چندگانه ایجاد کننده استرس (ناکامی، فشار، تغییر، استرس خودتحمیل شده) گزارش کردند؛ در حالی که دانشجویان پسر تنها در عامل تعارض نمرات بالاتری بهدست آوردند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که عامل جنسیت پس از کنترل سن دارای اثر معنیداری است. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی نشان داد که عوامل پیشبینیکننده جنس و منابع پنجگانه استرس تحصیلی به شکل معنیداری واکنشهای فیزیولوژیک، هیجانی، رفتاری و شناختی را پیشبینی میکنند. تمام عوامل ایجادکننده استرس تحصیلی این مدل، در پیشبینی واکنشها نسبت به عوامل استرسزا، نقش معنیداری داشتند. این عوامل ۳۲% واریانس واکنش فیزیولوژیک، ۴۲% واریانس واکنش هیجانی، ۲۵% واریانس واکنش رفتاری و ۱۶% واریانس واکنش شناختی را تبیین کردند.
نتیجهگیری: این نتایج ضرورت بازشناسی تفاوتهای جنسیتی در مدیریت استرس را مورد تأکید قرار میدهد. تلویحات برای متخصصان سلامت روانی مورد بحث قرار گرفته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1385/4/29 | پذیرش: 1385/7/26 | انتشار: 1385/10/1