Rabiei Pour Salimi M, Dortaj F. Effects of Using Text Metaphors on Comprehension and Recall among High-School Students. Advances in Cognitive Sciences 2015; 16 (4) :53-59
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-262-fa.html
ربیعی پور سلیمی میثم، درتاج فریبرز. تأثیر استفاده از استعاره در متن بر درک مطلب و یادآوری اطلاعات در دانشآموزان سال سوم دبیرستان. تازه های علوم شناختی. 1393; 16 (4) :53-59
URL: http://icssjournal.ir/article-1-262-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (2585 مشاهده)
هدف: بر اساس نظریه های شناختی استعاره، استفاده از استعاره می تواند بر درک و به یادسپاری اطلاعات سازماندهی نشده مؤثر باشد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از استعاره در متن بر درک مطلب و یادآوری دانش آموزان سال سوم دبیرستانی است.
روش: در این پژوهش، ۴۰ دانشآموز سال سوم دبیرستانی در شهرستان لاهیجان شرکت کردند. آنها به روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند و در دو گروه کنترل (۲۰ نفر) و آزمایش (۲۰ نفر) قرار گرفتند. یک گروه متن استعاری و گروه دیگر متن تحت اللفظی تقریباً ۵۰۰ کلمه ای را مطالعه کرد. بلافاصله پس از خواندن متون، دانش آموزان برای بررسی درک مطلب و یادآوری به دو پرسشنامه پاسخ دادند.
یافته ها: نتایج آزمون t برای آزمون درک مطلب نشان داد که بین نمرات درک مطلب گروه آزمایش (دانشآموزانی که متن استعاری را مطالعه کرده بودند) و گروه کنترل (دانش آموزانی که متن دارای معنای تحت الفظی را خوانده بودند) تفاوت معناداری وجود دارد. طبق نتایج آزمون دوم، بین نمرات یادآوری دانش آموزان دو گروه یاد شده تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: برای معرفی کاملتر مفاهیم انتزاعی و درک روابط غیرعینی استفاده از ساختار استعاری مناسب تأثیرگذار است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/8/26 | پذیرش: 1393/6/26 | انتشار: 1393/10/2