دوره 16، شماره 3 - ( پاییز 1393 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 52-42 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری روان شناسی، مربی گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور
2- استاد گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور
3- استادیار گروه روان شناسی دانشگاه تهران
چکیده:   (3178 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر ترس از ارزیابی منفی بر توجه انتخابی نوجوانان است.
روش: بر اساس مقیاس ترس از ارزیابی منفی و به روش نمونه
گیری خوشهای چندمرحلهای ، 30  نوجوان دارای ترس از ارزیابی منفی زیاد و 30 نوجوان دارای ترس از ارزیابی منفی کم انتخاب شدند و تکلیف رایانهای دات-پروب کلمهای را انجام دادند.
یافته
ها: نتایج تحلیل آماری نشان داد که نوجوانان دارای ترس از ارزیابی منفی زیاد، به کلمات تهدید کنندۀ اجتماعی اجتناب توجهی نشان میدهند، در حالی که نوجوانان دارای ترس از ارزیابی منفی کم هیچگونه توجه انتخابی نشان ندادند.
نتیجه
گیری: ترس از ارزیابی منفی به عنوان یکی از مهمترین مؤلفههای شناختی اضطراب اجتماعی، باعث سوگیری توجه در نوجوانان میشود. در این مقاله در مورد کاربردهای درمانی نتایج بحث شده است.
متن کامل [PDF 485 kb]   (1613 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/4/26 | پذیرش: 1392/10/26 | انتشار: 1393/7/2

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.