دوره 16، شماره 3 - ( پاییز 1393 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار بخش روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز
2- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، بخش روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز
چکیده:   (3408 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش بررسی اثر آموزش نوروفیدبک بر ادراک دیداری دانش آموزان مدرسه ابتدایی مبتلا به اختلالات ریاضی بود.
روش: این پژوهش، مطالعه
­ای نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه آزمون و گروه گواه است. تعداد ۲۰ نفر دانش آموز مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی بین سنین ۱۰ تا ۱۲ سال در آزمایش شرکت کردند. آزمودنی ها به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمایش (n=۱۰)  آموزش نوروفیدبک دریافت کردند و گروه گواههیچ آموزشی دریافت نکردند. آزمودنی ها آزمون ادراک دیداری فراستیگ را در مراحل پیش آزمون و پس آزمون اجرا کردند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون تی وابسته و تی مستقل تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش نوروفیدبک باعث افزایش میزان توانایی ادراک دیداری و همچنین سرکوب امواج تتا در دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است، اما در افزایش موج بتا اثر معنادار نداشت.
نتیجه‌گیری: در کل می
­توان نتیجه گرفت که از آموزش نوروفیدبک می­توان به عنوان یک راهبرد آموزشی در درمان اختلال ریاضی استفاده کرد.
متن کامل [PDF 391 kb]   (3535 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/5/26 | پذیرش: 1392/10/26 | انتشار: 1393/4/2

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.