najafi pazoki M. On the Relationship between Relative Clause Awareness and Reading Comprehension: The Assessment Test for Syntactic Awareness. Advances in Cognitive Sciences 2013; 15 (1) :43-58
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-239-fa.html
زبانشناسی، دانشگاه تهران کارشناس پژوهشی و مؤلف کتاب درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران
چکیده: (3177 مشاهده)
هدف: یکی از دلایل عدم درک مطلب، آشنا نبودن با ساختهای نحوی است. خوانندگان مبتدی توانایی تشخیص ساختارهای نحوی را ندارند و به جای پردازش متن به صورت واحدهای معنادار بیشتر به خواندن واژه به واژه تمایل دارند. بند موصولی به دلیل ویژگی های نحوی و معنایی خود همواره مورد توجه خاص محققان در بررسی درک نحوی بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ درک نحوی جملات موصولی با درک متن در زبان فارسی و نیز مطالعۀ تولید ابزار مناسب به منظور سنجش درک جمله های موصولی زبان فارسی است.
روش: روش تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی بوده و در آن از تحلیل رگرسیون استفاده شده است. در این پژوهش از میان مدارس دخترانه و پسرانۀ سه منطقه در تهران، ۱۶۰ دانش آموز پایۀ چهارم دبستان با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. برای سنجش درک متن از آزمون های پرلز و برای سنجش درک نحوی از آزمون محقق ساخته استفاده شد.
یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که درک نحوی جمله های موصولی به طرز معناداری درک متن را پیش بینی میکند.
نتیجه گیری: درک نحوی یکی از عوامل مؤثر در درک متن است و از این رو می بایست مورد توجه برنامه ریزان آموزشی قرار گیرد تا از طریق آموزش ساختارنحوی جمله های زبان فارسی، مسیر درک متن برای دان شآموزان هموار شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1391/9/1 | پذیرش: 1391/11/1 | انتشار: 1392/1/1