دوره 16، شماره 1 - ( بهار 1393 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 66-58 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان
2- استادیار روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه اصفهان
چکیده:   (3137 مشاهده)
هدف: هدف این مطالعه، بررسی روند تحول کارکردهای اجرایی در کودکان پیش ­دبستانی و دبستانی (پنج تا12ساله) مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش ­فعالی بود.
روش: در این پژوهش مقطعی/ توصیفی، 210 دانش ­آموزدختر و پسر (105 دختر و 105 پسر) پنج تا 12سالۀ مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش ­فعالی از مراکز پیش­ دبستانی و دبستانی شهر اصفهان با استفاده از پرسش­نامه کانرز (فرم والدین) انتخاب شدند و مورد آزمون قرار گرفتند. برای تعیین روند تحول کارکردهای اجرایی، از آزمون برج نپسی و برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از روش آمار توصیفی، تحلیل واریانس دو راهه و آزمون تعقیبی شفه و نرم ­افزار
spss-16 استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان داد که نمرات کارکردهای اجرایی کودکان دختر و پسر گروه ­های سنی پنج تا 12 سالۀ مبتلا به این اختلال با توجه به سن افزایش می ­یابد. نتایج همچنین نشان دادند که بین میانگین نمرات کارکردهای اجرایی گروه ­های سنی مختلف تفاوت معنادار وجود دارد (0.0001>P
)، اما بین میانگین نمرات کارکردهای اجرایی دختر و پسر تفاوت معناداری دیده نشد.
نتیجه­­ گیری: روند تحول کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش ­فعالی دختر و پسر با توجه به سن سیر صعودی دارد، اما کارکردهای اجرایی دختران و پسران یکسان است.
متن کامل [PDF 448 kb]   (2860 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/4/25 | پذیرش: 1392/10/25 | انتشار: 1393/1/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.