دوره 16، شماره 1 - ( بهار 1393 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 57-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اصفهان، اصفهان، ایران.
2- دکتری روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3- دکتری روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران.
4- دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران.
5- کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر، اصفهان، ایران.
چکیده:   (3501 مشاهده)
هدف: به دلیل تأثیر نامطلوب اختلال نارسایی توجه و فزون­ کنشی (ADHD) بر رشد استعدادهای ذهنی و مهارت­ های اجتماعی- عاطفی کودکان، برای درمان این مشکل مداخلات روان­شناختی مختلفی پیشنهاد شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش دانش فراشناختی بر کاهش فزون­ کنشی و افزایش توجه کودکان مبتلا به نارسایی توجه و فزون­کنشی بود.
روش: جامعۀ آماری این پژوهش را دانش‌آموزان ابتدایی مبتلا به نارسایی توجه و فزون­کنشی شهر اصفهان که در سال تحصیلی92- 91 به تحصیل اشتغال داشتند تشکیل می­دادند. برای اجرای این پژوهش، 30 کودک دارای نشانگان این اختلال به شیوۀ نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ ای انتخاب و با طرح پژوهش آزمایشی، از نوع پیش­آزمون- پس­ آزمون 15 نفرشان در گروه آزمایش و 15 کودک دیگر در گروه کنترل قرارداده شدند. برای گروه آزمایش، مداخلات مربوط به آموزش دانش فراشناختی اعمال شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسش­نامۀ کانرز والدین(2007) و مصاحبۀ بالینی بود. داده‌ها با روش آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش دانش فراشناختی بر کاهش فزون­کنشی و افزایش توجه کودکان دارای نارسایی توجه و فزون­کنشی در مراحل پس­آزمون و پیگیری مؤثر است. (1،27) =F 85/65 و 0/0001>P ، 131/16 =(1،27)F و 0/0001>P
نتیجه ­گیری: با توجه به اینکه فرایند فراشناختی در کودکان مبتلا به نارسایی توجه و فزون­ کنشی خودکار نیست، آموزش این دانش به این کودکان برای کاهش رفتار فزون­ کنشی و افزایش تمرکز و توجه طولانی ­تر آنها به یک تکلیف مشخص بسیار مهم است
 
متن کامل [PDF 347 kb]   (1978 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/5/25 | پذیرش: 1392/10/25 | انتشار: 1393/1/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.