دوره 16، شماره 1 - ( بهار 1393 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 48-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه پیام نور تهران
2- روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران
3- دانشیار روان شناسی دانشگاه پیام نور تهران
4- استادیار روان شناسی دانشگاه پیام نور گرمسار
5- دانشیار روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
چکیده:   (2530 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثر مداخلۀ چندوجهی لرن (LEARN) بر اصلاح باورهای فراشناختی و فرانگرانی دانشجویان دختر دانشگاه پیام ­نور تهران بود.
روش: برای انتخاب نمونه­، 26 آزمودنی پراسترس (58/35<PSS) با روش نمونه­ گیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود- خروج انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. همۀ آزمودنی ­ها قبل و بعد از مداخلۀ چندوجهی لرن روی آزمودنی­ های گروه آزمایش، به کلیه گویه­ های پرسش­نامه­ های فراشناخت و فرانگرانی پاسخ دادند.
یافته­ ها: تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس بیانگر معناداری تفاوت تغییر نمرات فراشناخت و فرانگرانی دو گروه است (0/05>p).
نتیجه‌گیری: تأثیر مداخلۀ لرن بر چرخۀ استرس در سطوح شناختی، رفتاری و هیجانی می­تواند با اصلاح راهبردهای تغذیه­ کنندۀ باورهای فراشناختی به اصلاح باورهای فراشناختی و فرانگرانی دانشجویان پراسترس منتهی ­شود.

 
متن کامل [PDF 406 kb]   (1598 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/5/25 | پذیرش: 1392/10/25 | انتشار: 1393/1/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.