Hosainzadeh Maleki Z, Mashhadi A, Soltanifar A, Moharrari F, Ghanaei Chamanabad A. Effectiveness of Working Memory Training, Barkley’s Parent Training Program, And Combination of These Two Interventions on Improvement of Working Memory in Children With ADHD. Advances in Cognitive Sciences 2014; 15 (4) :53-63
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-217-fa.html
حسین زاده ملکی زهرا، مشهدی علی، سلطانیفر عاطفه، محرری فاطمه، غنایی چمن آباد علی. آموزش حافظه کاری، برنامه آموزش والدینی بارکلی و ترکیب این دو مداخله بر بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به ADHD. تازه های علوم شناختی. 1392; 15 (4) :53-63
URL: http://icssjournal.ir/article-1-217-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس
2- استادیار روان شناسی،گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
3- استادیار روان پزشکی، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری بیمارستان ابن سینا، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
4- استادیار روان پزشکی، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
5- استادیار علوم اعصاب شناختی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (4535 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان آموزش حافظه کاری، آموزش والدینی و ترکیب این دو مداخله بر بهبود حافظه کاری کودکان ADHD انجام گرفت.
روش: تعداد ۳۶ شرکت کننده مبتلا به ADHD (در سنین ۶ تا ۱۲ سال) به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. تشخیص ADHD با استفاده از SNAP–IV، CBCL، و مصاحبه بالینی صورت گرفت. به منظور کنترل هوش آزمودنی ها از آزمون هوش وکسلر کودکان ویرایش چهارم به کار رفت. سپس کودکان به صورت تصادفی در سه گروه درمانی جای دهی شدند. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری صورت گرفت.
یافتهها: عملکرد کودکان گروه ترکیبی در حافظه دیداری- فضایی که از طریق فرم های A و B آزمون ری همچنین فرم های A و D آزمون بنتون ارزیابی گردید تفاوت معناداری با دو گروه دیگر داشت (۰/۰۵p<). همچنین در آزمون حافظه دیداری وکسلر در مؤلفه دیداری رو به جلو، تفاوت بین گروه درمان ترکیبی و گروه آموزش حافظه کاری معنادار بود (۰/۰۱p<). اما نتایج حافظه دیداری معکوس این آزمون تنها بین گروه درمان ترکیبی و گروه آموزش والدینی از تفاوت معناداری برخوردار بود (۰/۰۱p<). در حافظه شنیداری رو به جلو وکسلر که مؤلفه شنیداری حافظه کاری را مورد ارزیابی قرار میداد نیز تفاوت معناداری بین گروه درمان ترکیبی و دو گروه دیگر مشاهده شد (۰/۰۰۱ p<). در بخش حافظه شنیداری معکوس نیز تفاوت میان گروه درمان ترکیبی و دو گروه دیگر معنادار بود.
نتیجه گیری: درمان ترکیبی (آموزش حافظه کاری و برنامه آموزش والدینی بارکلی) با رویکرد جدید میتواند منجر به بهبود بیشتر حافظه کاری که از مولفه های مهم آسیب دیده این اختلال است گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/5/19 | پذیرش: 1392/8/1 | انتشار: 1392/10/1