Golaij S, Moradi A, Hatami M, Parhoon H. The Comparison of Working- And Prospective Memory Performance Between People With Washing And Checking Compulsions And Those With Generalized Anxiety Disorder. Advances in Cognitive Sciences 2014; 15 (4) :19-28
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-213-fa.html
گلیج سمیه، مرادی علیرضا، حاتمی محمد، پرهون هادی. مقایسۀ عملکرد حافظۀ فعال و حافظۀ آینده نگر در افراد مبتلا به وسواس شست وشو و وسواس وارسی با افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. تازه های علوم شناختی. 1392; 15 (4) :19-28
URL: http://icssjournal.ir/article-1-213-fa.html
1- کارشناس ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه خوارزمی
2- استاد روان شناسی بالینی دانشگاه خوارزمی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی
3- استادیار دانشگاه خوارزمی
4- دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت دانشگاه خوارزمی
چکیده: (3192 مشاهده)
هدف: پژوهشهای سالهای اخیر نشان میدهند که برخی اختلالات روانشناختی موجب تضعیف حافظۀ آینده نگر و حافظۀ فعال میشود. هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ عملکرد شناختی افراد مبتلا به اختلال وسواس شست وشو ،وسواس وارسی و اختلال اضطراب فراگیر در حافظۀ فعال و حافظۀ آینده نگر است تا از این رهگذر تأثیر تفاوت اختلالات آشکار شود.
روش: در یک مطالعۀ علی-مقایسه ای با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس، ۱۴ بیمار مبتلا به اختلال وسواس وارسی، ۱۴ فرد مبتلا به اختلال وسواس شست وشو و ۱۷ نفر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و نیز ۱۵ فرد سالم که در متغیرهای سن، جنس و سطح تحصیلات همگن شده و از شرایط اجتماعی و اقتصادی مشابه برخوردار بودند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش از این قرار بود: مقیاس وسواسی-اجباری ییلبرآون، سیاهۀ اضطراب وافسردگی بک، آزمون حافظۀ آینده نگر، خرده آزمون توالی حرف- عدد آزمون حافظۀ وکسلر و آزمون شاخص پردازش اطلاعات. داده ها با روشهای آماری تحلیل واریانس چندمتغیری یکراهه و آزمون تعقیبی بنفرونی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که در بخش دیداری حافظۀ فعال، میانگین گروه سالم بیشتر از گروه وسواس وارسی و در حافظۀ آینده نگر، میانگین گروه مبتلا به اضطراب فراگیر و گروه وسواس وارسی به شکل معناداری بیشتر از گروه بهنجار است که این نشان دهندۀ عملکرد ضعیفتر گروه های وسواس وارسی و اضطراب فراگیر از گروه بهنجار است.
نتیجه گیری: یافته های این پژوهش ضمن تأیید مشکلات حافظه در اختلال وسواس اجباری، در چارچوب نظریه های شناختی اختلالات هیجانی نیز قابل تفسیر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/4/25 | پذیرش: 1392/7/25 | انتشار: 1392/10/1