1- دانشگاه علوم پزشکی کاشان،کاشان، ایران.
2- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
3- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،تهران،ایران.
چکیده: (2307 مشاهده)
هدف: این مطالعه با هدف مقایسه همبودی اختلال وسواسی- اجباری در کودکان و نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک صورت گرفت.
روش: در این پژوهش تعداد ۱۰۰ نفر (۵۰ نفر کودک و نوجوان، ۵۰ نفر بزرگسال) مبتلا به اختلال دوقطبی نوع I و بستری در بیمارستان به روش نمونهگیری آسان انتخاب شدند. تشخیص اختلال دوقطبی بر پایه پرسشنامههای K-SADS) ((اطفال) و (SCID) (بزرگسالان) در نظر گرفته شد. همبودی و فنومنولوژی اختلال وسواسی- اجباری بهصورت مادامالعمر و با استفاده از چکلیست
(DSM-IV) و پرسشنامههای ییل- براون کودکان و بزرگسالان ارزیابی گردید.
یافتهها: میزان همبودی اختلال وسواس- اجبار در کودکان و نوجوانان ۵۲% و در بزرگسالان ۲۸% بود و اختلاف معنیداری بین دو گروه وجود داشت. مقایسه فنومنولوژی وسواس- اجبار در دو گروه نشان داد تنها در گروه وسواسهای مذهبی، جنسی، پرخاشگری و سوماتیک و اجبارهای چککردن تفاوت معنیداری بین دو گروه وجود دارد (۲۲% کودکان در مقابل ۶% بزرگسالان).
نتیجهگیری: میزان بالای همبودی اختلال وسواسی- اجباری در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی نوع I خصوصاً کودکان و نوجوانان در تأیید مطالعات پیشین است. میزان بالاتر اختلال وسواسی- اجباری در گروه کودکان و نوجوانان میتواند مطرحکننده زیرگروه بالینی خاصی از اختلال دوقطبی باشد که نیازمند برنامه درمانی متفاوتی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1384/5/23 | پذیرش: 1384/8/1 | انتشار: 1384/10/1