1- روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی
چکیده: (3632 مشاهده)
هدف: بررسی تاثیر خود کارآمدی و سودمندی ادراک شده بر پیشرفت تحصیلی، با واسطهگری یادگیری خودنظمبخش.
روش: ۴۰۰ دانشآموز پایه سوم ریاضی فیزیک (۲۰۰ دختر و ۲۰۰ پسر) دبیرستانهای دولتی شهر اصفهان به طور تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامهای شامل سه خردهمقیاس پاسخ دادند.
یافتهها: نتایج بهدست آمده با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای برونزای خودکارآمدی و سودمندی ادراک شده اثر مستقیم معناداری بر پیشرفت تحصیلی دارند، همچنین نتایج نشان داد که رابطه بین خود کارآمدی و سودمندی ادراک شده با پیشرفت تحصیلی از طریق یادگیری خودنظمبخش میانجیگری شد. در این الگو تمام وزنهای رگرسیونی از نظر آماری معنادار بوده و متغیرهای پیشبینیکننده ۰/۵۴ از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کردند.
نتیجهگیری:در مجموع یافتهها نشان میدهد که خودکارآمدی و سودمندی ادراک شده مستقیماً و با واسطه یادگیری خودنظمبخش بر پیشرفت تحصیلی تأثیر دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1389/6/1 | پذیرش: 1389/8/1 | انتشار: 1389/10/1