XML English Abstract Print


1- گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.
2- Department of Psychology and Educational Sciences, Faculty of Human Science, Khatam University, Tehran, Iran
3- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
چکیده:   (32 مشاهده)
چکیده
مقدمه: طیف وسیعی از عوامل ژنتیکی، عصب­‌شناختی، روان­شناختی و اجتماعی در سبب­‌شناسی اختلال وسواسی-اجباری دخیل هستند و شروع آن می­تواند از طریق مسیرهای مختلفی ایجاد شود. هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی همجوشی فکر-عمل و اجتناب تجربه­‌ای در رابطۀ بین ترومای دوران کودکی و علائم وسواسی- اجباری در بزرگسالان بود.
روش‌­کار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری  این پژوهش را تمامی افراد مراجعه­‌کننده به کلینیک­‌ها و مراکز خدمات روان­شناختی شهر تهران در سال 1403 تشکیل دادند، از این افراد 260 نفر به شیوه نمونه­‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه آسیب‌های کودکی، پرسشنامه همجوشی فکر و عمل، پرسشنامه پذیرش و عمل- نسخه دوم و پرسشنامه تجدیدنظرشده وسواس فکری- عملی بود. همچنین تحلیل داده‌ها  با استفاده از همبستگی پیرسون، مدل‌یابی معادلات ساختاری و در فضای نرم­افزارهای SPSS-26 وAMOS-24  انجام شد.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است و اثر مستقیم ترومای کودکی (001/0>P=؛ 64/5 t= ،33/0 = β) همجوشی فکر عمل (001/0>P=؛ 27/11 =t؛82/0=β) و اجتناب تجربه­­ای (001/0>P=؛ 68/10 =t؛66/0=β)  بر علائم وسواسی- جبری معنادار و مثبت بود. همچنین، اثر غیرمستقیم متغیر ترومای کودکی بر علائم وسواسی- جبری از طریق نقش میانجی همجوشی فکر-عمل معنی­دار (05/0>P، 66/0=b)  و اثر غیرمستقیم ترومای کودکی بر علائم وسواسی- جبری از طریق نقش میانجی اجتناب تجربه­ای معنی­دار (05/0>P، 53/0=b) بود. نتایج همچنین نشان داد که متغیرهای پژوهش در مجموع 68 درصد از واریانس علائم وسواسی- جبری را تبیین می‏کنند.
نتیجه­‌گیری: نتایج حاکی از نقش میانجی همجوشی فکر- عمل و اجتناب تجربه­ای بین ترومای کودکی و علائم وسواسی- جبری بود. این یافته‌­ها نشان می­دهد که کاهش اجتناب تجربه­‌ای و همجوشی فکر- عمل ممکن است شیوه مناسبی جهت تکمیل درمان علائم وسواسی- جبری در افراد مبتلا به ترومای کودکی باشد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1403/12/25 | پذیرش: 1404/4/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb