1- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهرن، ایران.
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
3- دانشگاه روچستر آمریکا،نیویورک، آمریکا.
چکیده: (2405 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر در پی بررسی اثر عوامل اجتماعی و فرهنگی بر شیوه تربیتی و تعامل والدین با نوجوانان بود.
روش: مطالعه توصیفی- مقطعی بوده، ۴۲۶ مادر از پنج منطقه شهری در تهران، اصفهان و خمینیشهر وارد مطالعه شدند. مقیاس فردگرایی- جمعگرایی و پرسشنامههای اقتدار تربیتی، تعارض والد- نوجوان و مشروعیت اقتدار والدین مورد استفاده قرار گرفت.
یافتهها: شیوههای مستبدانه و آسانگیر در شهرهای کوچک، طبقات فقیر و خانوادههای سنتی، و شیوه مقتدرانه در شهرهای بزرگ، طبقات مرفه و خانوادههای دارای سبک زندگی مدرن شایعتر بود. تعارض بین والدین و نوجوانان در شیوه مقتدرانه کمتر و خفیفتر و در شیوه مستبدانه فراوان و شدید بود. شیوه مقتدرانه با پایبندی مادران به وضع مقررات در مورد مسایل متعارف همراه بود؛ برعکس شیوه آسانگیر با بیعلاقگی به وضع مقررات در این زمینهها مشخص میشد.
نتیجهگیری: ناهمگونی ارزشهای اجتماعی و فرهنگی در شیوه تربیتی خانوادههای ایرانی نمود مییابد و شیوه تربیتی مقتدرانه با سالمترین شکل روابط خانوادگی همراه است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1384/6/26 | پذیرش: 1384/7/28 | انتشار: 1384/10/1