دوره 27، شماره 1 - ( بهار 1404 )                   جلد 27 شماره 1 صفحات 30-15 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

NAZARIAN J, PARHON H, MOMENI K. The relationship between cognitive control and academic procrastination among high school students: The mediating role of self-regulation. Advances in Cognitive Sciences 2025; 27 (1) :15-30
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1754-fa.html
نظریان جعفر، پرهون هادی، مومنی خدامراد. رابطه کنترل شناختی با اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان دوره متوسطه: نقش میانجی خودتنظیمی. تازه های علوم شناختی. 1404; 27 (1) :15-30

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1754-fa.html


1- دانشگاه رازی & کارشناسی ارشد، روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
2- دانشگاه رازی و استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
3- دانشگاه رازی و استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (748 مشاهده)
مقدمه: اهمال‌­کاری تحصیلی وضعیتی است که در آن دانش‎آموزان به طور مستمر و ناخودآگاه از انجام به موقع وظایف و کارهای مرتبط با تحصیل خود باز می‌مانند، که این امر می‌­تواند تأثیرات مخربی بر عملکرد تحصیلی آنان داشته باشد. کارکردهای اجرایی و خودتنظیمی فرآیندهایی به منظور کنترل هدف‌مند شناخت و یادگیری هستند که به طور مثبت بر نتایج تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر ‌گذارند. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میانجی خودتنظیمی در رابطه بین کنترل شناختی با اهمال­‌کاری تحصیلی در دانش­‌آموزان متوسطه انجام شد.
روش کار: در قالب پارادایم اثبات‌گرایی، با رویکرد کمی و در چارچوب یک طرح همبستگی از نوع مدل آزمایی معادلات ساختاری از بین دانش‌­آموزان 12 تا 18 سال مشغول به تحصیل در مدارس متوسطه شهر خرم‌آباد در سال تحصیلی 1402-1401 از طریق روش نمونه­‌گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای 452 نفر انتخاب شدند. مقیاس‌­های ارزیابی کارکردهای اجرایی Holst و Thorell
 (2018)، انعطاف‌پذیری شناختی Dennis و Vander Wal (2010)، اهمال‌کاری تحصیلی McCloskey (2011) و پرسشنامه خودتنظیمیBouffard  (1995) جهت گردآوری یافته‌­ها مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌ها در چارچوب مدل‌سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS-27 و SmartPLS-4 مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج به ‌دست ‌آمده از مدل‌سازی معادلات ساختاری حاکی از تأثیر معنادار کنترل شناختی بر اهمال­‌کاری تحصیلی (001/0>P= ؛72/8=t ؛429/0-=β)، کنترل شناختی بر خودتنظیمی (001/0>P= ؛33/6=t ؛342/0=β) و خودتنظیمی بر اهمال­‌کاری تحصیلی (001/0>P= ؛70/5=t ؛245/0-=β) بود. بدین­‌سان، در تأثیر کنترل شناختی بر اهمال­‌کاری تحصیلی در مدل مفهومی مطالعه حاضر خودتنظیمی نقش میانجی جزئی مکمل داشت.
نتیجه­گیری: در مجموع می­‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که تأثیر مستقیم و غیرمستقیم کنترل شناختی بر اهمال­‌کاری تحصیلی با افزایش سطح خودتنظیمی به ‌طور معنا‌داری تشدید خواهد شد. خودتنظیمی در دانش‌­آموزان نوجوان یک عامل محافظت‌­کننده بین کنترل شناختی و اهمال­‌کاری تحصیلی است.
 
متن کامل [PDF 1055 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1403/11/3 | پذیرش: 1403/11/30 | انتشار: 1403/12/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb