XML English Abstract Print


1- دانشگاه رازی
چکیده:   (42 مشاهده)
چکیده
مقدمه: اهمال کاری تحصیلی وضعیتی است که در آن دانش‎آموزان به طور مستمر و ناخودآگاه از انجام به موقع وظایف و کارهای مرتبط با تحصیل خود باز می‌مانند، که این امر می­تواند تأثیرات مخربی بر عملکرد تحصیلی آنان داشته باشد. کارکردهای اجرایی و خودتنظیمی فرآیندهایی به منظور کنترل هدف‌مند شناخت و یادگیری هستند که به طور مثبت بر نتایج تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر ‌گذارند. مطالعه حاضر باهدف بررسی نقش میانجی خودتنظیمی در رابطه بین کنترل شناختی با اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان متوسطه انجام شد.
روش کار: در قالب پارادایم اثبات‌گرایی، با رویکرد کمی و در چارچوب یک طرح همبستگی از نوع مدل آزمایی معادلات ساختاری از بین دانش آموزان 12 تا 18 سال مشغول به تحصیل در مدارس متوسطه شهر خرم‌آباد در سال تحصیلی 1402-1401 از طریق روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای 452 نفر انتخاب شدند. مقیاس­های ارزیابی کارکردهای اجرایی (هولست و تورل، 2018)، انعطاف‌پذیری شناختی (دنیس و واندروال، 2010)، اهمال‌کاری تحصیلی (مک‌کلوسکی، 2011) و پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد جهت گردآوری یافته­ها مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌ها در چارچوب مدل‌سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS27 و 4 SmartPLS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده از مدل‌سازی معادلات ساختاری حاکی از تأثیر معنادار کنترل شناختی بر اهمال کاری تحصیلی (001/0>P=؛72/8=t؛429/0-=β)، کنترل شناختی بر خودتنظیمی (001/0>P=؛ 33/6=t؛342/0=β) و خودتنظیمی بر اهمال کاری تحصیلی (001/0>P=؛ 70/5=t؛245/0-=β) بود. بدین سان، در تأثیر کنترل شناختی بر اهمال کاری تحصیلی در مدل مفهومی مطالعه حاضر خود تنظیمی نقش میانجی جزئی مکمل داشت.
نتیجه گیری: درمجموع از یافتههای به‌دست‌آمده می­توان چنین نتیجه‌گیری کرد که تأثیر مستقیم و غیر مستقیم کنترل شناختی بر اهمال کاری تحصیلی با افزایش سطح خودتنظیمی به‌طور معنی‌داری تشدید خواهد شد. خودتنظیمی در دانش آموزان نوجوان یک عامل محافظ کننده بین کنترل شناختی و اهمال کاری تحصیلی است.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1403/11/3 | پذیرش: 1403/11/30 | انتشار: 1403/12/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb