دوره 27، شماره 1 - ( بهار 1404 )                   جلد 27 شماره 1 صفحات 14-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UT.IRICSS.REC.1402.010


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farhadbeigi P, Moradi A, Tehrani-Doost M, Sadeghi M, EffatPanah M, Mashhadi S. A Multi-Modal Examination of Cognitive Processes in Dyslexia: Perspectives on Attention and Perception. Advances in Cognitive Sciences 2025; 27 (1) :1-14
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1746-fa.html
فرهادبیگی پروانه، مرادی علیرضا، تهرانی‌دوست مهدی، صادقی میثم، عفت‌پناه محمد، مشهدی شادی. بررسی چندوجهی فرآیندهای شناختی در نارساخوانی: چشم‌اندازهایی پیرامون توجه و ادراک. تازه های علوم شناختی. 1404; 27 (1) :1-14

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1746-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم‌ شناختی، تهران،‌ ایران
2- استاد دانشکده روان‌شناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم‌ شناختی،‌ تهران، ایران & استاد دانشکده روان‌شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی،‌ تهران، ایران
3- استاد دانشکده علوم ‌اعصاب شناختی، موسسه آموزش عالی علوم ‌شناختی، تهران،‌ ایران و استاد روان‌پزشکی کودک و نوجوان،‌ دانشگاه علوم ‌پزشکی تهران،‌ تهران،‌ ایران
4- استادیار دانشکده روان‌شناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم‌ شناختی،‌ تهران، ایران
5- MD & MPH، استاد روان‌پزشکی کودک و نوجوان، دانشکده اطفال، دانشکده پزشکی، بیمارستان امام خمینی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
6- کارشناس ارشد روان‌شناسی کودک و نوجوان،‌ مرکز جامع تکامل کودکان، بیمارستان ضیائیان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (606 مشاهده)

مقدمه: نارساخوانی از شایع‌ترین اختلال‌های یادگیری است که علاوه بر پردازش آوایی، می‌تواند مهارت‌های توجه و ادراک را نیز مختل کند. شواهد نشان می‌دهند کودکان نارساخوان در پردازش محرک‌‌های دیداری و شنیداری دشواری دارند. این پژوهش با هدف ارزیابی نقص‌های توجه و ادراک در کودکان نارساخوان و مقایسه‌ی آنها با کودکان عادی انجام شد.
روش‌ کار: طی یک مطالعه مقطعی، ۴۰ کودک (۲۰ کودک نارساخوان و ۲۰ کودک عادی) از مدارس و مرکز جامع تکامل کودکان بیمارستان ضیاییان به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. سنجش توجه و ادراک، با استفاده از چهار تکلیف شناختی آدبال، پلک‌زنی توجه، نشانه‌گذاری پوزنر و ادراک شباهت و تفاوت در قالب یک وب‌اپلیکیشن جامع طراحی و اجرا گردید. تکالیف در دو محتوای زبانی/غیرزبانی و در دو حالت دیداری و یا شنیداری ارائه شدند. داده‌های دقت پاسخ و زمان واکنش با استفاده از آزمون‌های تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آمیخته، واریانس تک‌عاملی در نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۶ تحلیل شدند.
یافته‌ها: کودکان نارساخوان در تکالیف زبانی و شنیداری عملکرد ضعیف‌تری از گروه کنترل داشتند (01/۰>P) و در برخی تکالیف زبانی زمان واکنش طولانی‌تری نشان دادند. افت درستی پاسخ و افزایش زمان واکنش در محرک‌‌های شنیداری_زبانی، نقش چالش‌برانگیز بار زبانی و پردازش آوایی را برجسته می‌کند. در مقابل، عملکرد در شرایط دیداری غیرزبانی تا حدی بهتر بود، اما همچنان از گروه عادی ضعیف‌تر گزارش شد.
نتیجه‌گیری: نقص‌های توجه و ادراک در کودکان نارساخوان، به ‌ویژه در موقعیت‌های زبانی و شنیداری، برجسته‌تر است. بنابراین، طراحی ابزارهای جامع ارزیابی چندوجهی و مداخلات آموزشی مبتنی بر تلفیق محرک‌‌های دیداری_شنیداری برای بهبود مهارت‌های خواندن و پردازش شناختی در این کودکان توصیه می‌شود.
 

متن کامل [PDF 1042 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1403/10/12 | پذیرش: 1404/3/6 | انتشار: 1404/5/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb