مقدمه: در حال حاضر به طور گسترده پذیرفته شده که فلج مغزی بسیار بیشتر از یک "اختلال در وضعیت و حرکت" است و اغلب با طیف گستردهای از اختلالات، مانند اختلالات شناختی، ارتباطی و حسی_ادراکی همراه است. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر تحریک جریان مستقیم فراجمجمهای بر عملکردهای اجرایی کودکان مبتلا به فلج مغزی صورت گرفت.
روش کار: مطالعۀ حاضر از نوع آزمایشی دو گروهی بود. شرکتکنندگان کودکان مبتلا به فلج مغزی 7 تا 18 سال ساکن شهر تهران بودند، 36 نفر به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش (tDCS) (هر گروه 18 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش10 جلسه 20 دقیقهای به صورت پنج بار در هفته به مدت 2 هفته tDCS دریافت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. ارزیابی با استفاده از پرسشنامه کارکردهای اجرایی BRIEF فرم والدین انجام شد و دادهها با استفاده از آزمون واریانس یک راهه تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد در گروه آزمایش زیر مولفه بازداری (7/2±26/77)، انتقال توجه (61/1±21/54)، کنترل هیجان (6/1 20±/80)، آغازگری (35/2±16/77)، حافظه کاری (14/2±20/54)، سازماندهی (98/1±38/16) و نمره کل عملکرد اجرایی (73/92±3/170) بالاتر از گروه کنترل بوده است؛ این در حالی است که در زیر مولفههای برنامهریزی (56/3±23/31) و کنترل (02/62±2/17) بود که این میزان از گروه کنترل پایینتر بوده است؛ با این وجود نتایج آزمون واریانس یک راهه نشان داد دو گروه به جز در زیرمولفه سازماندهی در سایر زیرمولفهها با یکدیگر تفاوت معناداری نداشتهاند (05/0≤P).
نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد tDCS به عنوان یک وسیله کمکی برای توانبخشی کودکان فلج مغزی چشمانداز کاربردی خوبی دارد و اگرچه نتایج بررسیهای این مطالعه معنادار نبود در زمینه تاثیر tDCSبر عملکردهای اجرایی شناختی کودکان مبتلا به فلج مغزی نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |