XML English Abstract Print


1- دانشکاه آزاد
2- مؤسسه آموزش عالی علوم‌شناختی
3- دانشگاه تهران
چکیده:   (35 مشاهده)
مقدمه: در حال حاضر به طور گسترده پذیرفته شده که فلج مغزی بسیار بیشتر از یک "اختلال در وضعیت و حرکت " است و اغلب با طیف گسترده ای از اختلالات، مانند اختلالات شناختی، ارتباطی و حسی-ادراکی همراه است. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر تحریک جریان مستقیم فرا جمجمه ای بر عملکردهای اجرایی کودکان مبتلا به فلج مغزی صورت گرفت.
روش کار: مطالعۀmouseout="msoCommentHide('_com_1')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_1','_com_1')">[D1]  حاضر از نوع  تخقیقات آزمایشی دوگروهی بود. شرکت کنندگان کودکان مبتلا به فلج مغزی 7 تا 18ساله  ساکن شهر تهران بودند، 36 نفر به صورت  دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش یا دریافت کننده مداخله tDCS ( هرگروه 18 نفر) جای دهی شدند. گروه آزمایش10 جلسه20 دقیقه ای به صورت پنج بار درهفته به مدت 2 هفته  tDCS دریافت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. ارزیابی با استفاده از پرسشنامه کارکردهای اجرایی بریف (BRIEF) فرم والدین انجام شدmouseout="msoCommentHide('_com_2')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_2','_com_2')">[D2] . در طی دوره مداخله داده های 8 نفر از افراد به دلیل عدم تمایل به ادامه همکاری از تحلیل ها کنار گذاشته شد و داده های 28 نفر یا استفاده از آزمون آنوای یک راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتmouseout="msoCommentHide('_com_3')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_3','_com_3')">[D3] .
 یافته هاmouseout="msoCommentHide('_com_4')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_4','_com_4')">[D4] : نتایج نشان داد در گروه آزمایش زیر مولفه بازداری (7/2 ±26/77)، انتقال توجه (61/1± 21/54)، کنترل هیجان (6/1  20±/80)، آغازگری (35/2 ±16/77)، حافظه کاری(14/2 ±20/54)، سازمان دهی (98/1 ± 38/16) و نمره کل عملکرد اجرایی (73/3 ± 92/170) بالاتر از گروه کنترل بوده است؛ این درحالی است که در زیر مولفه های برنامه ریزی(56/3 ± 23/31) و کنترل (02/2 ± 62/17) بود که این میزان از گروه کنترل پایین تر بوده است؛ با این وجود نتایج آزمون آنوای یک راهه نشان داد دو گروه بجز در زیرمولفه سازمان دهی در سایر زیرمولفه ها بایکدیگر تفاوت معناداری نداشته اند (05/0 p).
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد tDCS به عنوان یک وسیله کمکی برای توانبخشی کودکان فلج مغزی چشم انداز کاربردی خوبی دارد و اگرچه نتایج بررسی های این مطالعه معنادار نبود در زمینه تاثیر  tDCSبرعملکردهای اجرایی شناختی کودکان مبتلا به فلج مغزی نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد.

 
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1403/8/14 | پذیرش: 1403/12/14 | انتشار: 1403/12/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb