1- دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران.
چکیده: (2233 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر بهمنظور مطالعه عملکرد ریاضی دانشآموزان دختر و پسر ایرانی که در سومین مطالعه جهانی ریاضی (تیمز ۲۰۰۳) شرکت کرده بودند، انجام شد.
روش: در یک ارزیابی علی، از دادههای بهدست آمده از دانشآموزان دختر و پسر در سومین مطالعه جهانی ریاضی (تیمز ۲۰۰۳) استفاده شد. ارزیابی با استفاده از روش تحلیل مسیر و بررسی متغیرهای فردی مانند خودپنداره ریاضی و نگرش به ریاضی و متغیر وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده صورت گرفت.
یافتهها: نتایج بهدست آمده از تحلیل مسیر نشان میدهد که متغیرهای وضعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده، خودپنداره ریاضی و نگرش نسبت به ریاضی مجموعاً ۰/۰۶% و۰/۰۷% از واریانس پیشرفت ریاضی را بهترتیب در دختران و پسران دانشآموز ایرانی تبیین میکند. همچنین متغیرهای وضعیت اقتصادی- اجتماعی و خودپنداره ریاضی در دانشآموزان دختر ایرانی ۰/۰۲۵% و در دانشآموزان پسر ایرانی ۰/۱۶% از متغیر نگرش به ریاضی را تبیین میکند.
نتیجهگیری: متغیرهای خودپنداره ریاضی، نگرش به ریاضی و وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده میتوانند اثرات مستقیم و غیرمستقیم قابل ملاحظه ای بر پیشرفت ریاضی دانشآموزان دختر و پسر ایرانی شرکت کننده در تیمز ۲۰۰۳ داشته باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1384/5/28 | پذیرش: 1384/8/1 | انتشار: 1384/10/1