Pahlevan Sadegh A,  Farzad V E,  Naderi E E. The Relationship of Math Achievements of Female and Male Iranian Students Participating in the Timss 2003 Study With Individual And Familial Factors.  Advances in Cognitive Sciences 2006; 7 (4) :14-21
URL: 
http://icssjournal.ir/article-1-171-fa.html     
                     
                    
                    پهلوان صادق اعظم،  فرزاد ولی الله،  نادری عزت الله. ارتباط پیشرفت ریاضی دانشآموزان دختر و پسر ایرانی شرکت کننده در مطالعه تیمز 2003 با متغیرهای فردی و خانوادگی .  تازه های علوم شناختی. 1384; 7 (4) :14-21
URL: http://icssjournal.ir/article-1-171-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (3148 مشاهده)
                    
                    
                    هدف: پژوهش حاضر بهمنظور مطالعه عملکرد ریاضی دانشآموزان دختر و پسر ایرانی که در سومین مطالعه جهانی ریاضی (تیمز ۲۰۰۳) شرکت کرده بودند، انجام شد.
روش: در یک ارزیابی علی، از دادههای بهدست آمده از دانشآموزان دختر و پسر در سومین مطالعه جهانی ریاضی (تیمز ۲۰۰۳) استفاده شد. ارزیابی با استفاده از روش تحلیل مسیر و بررسی متغیرهای فردی مانند خودپنداره ریاضی و نگرش به ریاضی و متغیر وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده صورت گرفت.
یافتهها: نتایج بهدست آمده از تحلیل مسیر نشان میدهد که متغیرهای وضعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده، خودپنداره ریاضی و نگرش نسبت به ریاضی مجموعاً ۰/۰۶% و۰/۰۷% از واریانس پیشرفت ریاضی را بهترتیب در دختران و پسران دانشآموز ایرانی تبیین میکند. همچنین متغیرهای وضعیت اقتصادی- اجتماعی و خودپنداره ریاضی در دانشآموزان دختر ایرانی ۰/۰۲۵%  و در دانشآموزان پسر ایرانی ۰/۱۶% از متغیر نگرش به ریاضی را تبیین میکند.
نتیجهگیری:  متغیرهای خودپنداره ریاضی، نگرش به ریاضی و وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده میتوانند اثرات مستقیم و غیرمستقیم قابل ملاحظه ای بر پیشرفت ریاضی دانشآموزان دختر و پسر ایرانی شرکت کننده در تیمز ۲۰۰۳ داشته باشند.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي اصیل |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1384/5/28 | پذیرش: 1384/8/1 | انتشار: 1384/10/1