Pahlevan Sadegh A, Farzad V E, Naderi E E. The Relationship of Math Achievements of Female and Male Iranian Students Participating in the Timss 2003 Study With Individual And Familial Factors. Advances in Cognitive Sciences 2006; 7 (4) :14-21
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-171-fa.html
پهلوان صادق اعظم، فرزاد ولی الله، نادری عزت الله. ارتباط پیشرفت ریاضی دانشآموزان دختر و پسر ایرانی شرکت کننده در مطالعه تیمز 2003 با متغیرهای فردی و خانوادگی . تازه های علوم شناختی. 1384; 7 (4) :14-21
URL: http://icssjournal.ir/article-1-171-fa.html
1- دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران.
چکیده: (2234 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر بهمنظور مطالعه عملکرد ریاضی دانشآموزان دختر و پسر ایرانی که در سومین مطالعه جهانی ریاضی (تیمز ۲۰۰۳) شرکت کرده بودند، انجام شد.
روش: در یک ارزیابی علی، از دادههای بهدست آمده از دانشآموزان دختر و پسر در سومین مطالعه جهانی ریاضی (تیمز ۲۰۰۳) استفاده شد. ارزیابی با استفاده از روش تحلیل مسیر و بررسی متغیرهای فردی مانند خودپنداره ریاضی و نگرش به ریاضی و متغیر وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده صورت گرفت.
یافتهها: نتایج بهدست آمده از تحلیل مسیر نشان میدهد که متغیرهای وضعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده، خودپنداره ریاضی و نگرش نسبت به ریاضی مجموعاً ۰/۰۶% و۰/۰۷% از واریانس پیشرفت ریاضی را بهترتیب در دختران و پسران دانشآموز ایرانی تبیین میکند. همچنین متغیرهای وضعیت اقتصادی- اجتماعی و خودپنداره ریاضی در دانشآموزان دختر ایرانی ۰/۰۲۵% و در دانشآموزان پسر ایرانی ۰/۱۶% از متغیر نگرش به ریاضی را تبیین میکند.
نتیجهگیری: متغیرهای خودپنداره ریاضی، نگرش به ریاضی و وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده میتوانند اثرات مستقیم و غیرمستقیم قابل ملاحظه ای بر پیشرفت ریاضی دانشآموزان دختر و پسر ایرانی شرکت کننده در تیمز ۲۰۰۳ داشته باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1384/5/28 | پذیرش: 1384/8/1 | انتشار: 1384/10/1