XML English Abstract Print


1- دانشجوی ارشدگروه روانشناسی،واحدتنکابن،دانشگاه آزاداسلامی،تنکابن،ایران
2- مربی تمام وقت گروه روانشناسی،واحدتنکابن،دانشگاه آزاداسلامی،تنکابن،ایران
3- دانشیار،گروه پرستاری،واحدتنکابن،دانشگاه آزاداسلامی،ایران
چکیده:   (319 مشاهده)
چکیده
مقدمه: همواره استرس یکی از چالش‌های تحصیل در رشته پزشکی بخصوص در دوره کارورزی بوده است و شناسایی منابع روانشناختی که به عنوان عوامل محافظتی برای دانشجویان عمل نماید از دغدغه‌های متخصصین سلامت روان است. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی بر نشانگان استرس و سرمایه روانشناختی دانشجویان پزشکی انجام شده است
روش کار: پژوهش حاضر به روش نیمه آزمایشی با گروه کنترل، همراه با پیش­آزمون و پس­آزمون انجام یافته است. جامعه آماری کلیه­ی دانشجویان پزشکی کارورز (اینترن) دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن در سال 1401-1402 بودند. آزمودنی­ها با روش نمونه­گیری غیراحتمالی داوطلبانه (در دسترس) و گمارش تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) مورد آزمون قرار گرفتند. گروه آزمایش، آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی را در 8 جلسه 120 دقیقه­ای دریافت کردند اما گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه های نشانگان استرس خدایاری­فرد و پرند (1385) و سرمایه روانشناختی توسط لوتانز و همکاران (2007) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها کوواریانس چند متغیره توسط نرم افزار SPSS  به کار گرفته شد..
یافته ­ها: نتایج نشان داد بین گروه آزمایش که تحت تاثیر آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند و گروه کنترل که تحت هیچ‌گونه آموزشی قرار نگرفتند، در میزان کاهش نشانگان استرس و افزایش سرمایه روانشناختی در سطح (01/0) با یکدیگر تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه­ گیری: این برنامه باعث کاهش موثر نشانگان استرس و افزایش سرمایه روانشناختی کارورزان پزشکی شد. این پژوهش اهمیت بالایی در بهبود سلامت روانی و فیزیکی دارد و همچنین برنامه‌های عملی برای کاهش استرس و افزایش عملکرد در حرفه پزشکی ارائه می‌دهد. این یافته‌ها میتواند به عنوان راهنمایی برای توسعه برنامه‌های آموزشی مشابه در حوزه‌های بهداشتی و پزشکی، با هدف بهبود کیفیت خدمات و کاهش استرس مورد استفاده قرار گیرد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1402/12/5 | پذیرش: 1403/3/6

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.