Arabgol F, Mahmoudi Gharaei J, Hakim Shoushtari M. The Effect of Social Skills Education on The Function of Grade Four Elementary Students. Advances in Cognitive Sciences 2005; 7 (3) :51-57
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-166-fa.html
1- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات بهداشت روان، تهران، ایران.
چکیده: (3009 مشاهده)
هدف: در این مطالعه تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر عملکرد کودکان دبستانی مدرسهای در تهران بررسی گردید.
روش: در یک بررسی قبل و بعد، اثر برنامه آموزش مهارتهای زندگی بر 26 نفر از دانشآموزان کلاس چهارم یکی از دبستانهای ناحیه هشت آموزش و پرورش تهران بر اساس راهنمای مربوط به کودکان دبستانی، بررسی گردید. نمونهگیری به روش در دسترس و از طریق مراجعه به مدرسه محل تحصیل دانشآموزان بود. مهارتها در سه سطح دانشآموزان، معلمان و والدین به وسیله دو فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان آموزش داده شد. پس از انجام مداخلات و تکمیل پرسشنامه تواناییها و مشکلات (SDQ)، نتایج قبل و بعد مقایسه شدند.
یافتهها: تغییر رو به کاهش نمره شاخص کل مشکلات بعد از مداخله معنیدار بود، ولی در سایر شاخصها یعنی نشانههای سلوک، هیجانی، بیشفعالی، مشکلات ارتباطی با همسالان و بروز رفتارهای جامعهپسند تفاوت قبل و بعد معنیدار نبود.
نتیجهگیری: برنامه بهداشت روان در مدارس ممکن است بتواند از مشکلات دانشآموزان بکاهد و توانمندی آنها را ارتقا دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1384/2/29 | پذیرش: 1384/5/2 | انتشار: 1384/7/1