1- دکتری علوم شناختی زبان، موسسه آموزش عالی شناختی، تهران، ایران
2- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
چکیده: (1869 مشاهده)
مقدمه: در تنظیم شناختی هیجان و رفتارهای پرخطر در نوجوانان ادراک زمان نقش بازی میکند. از این رو، هدف این مطالعه تعیین روابط ساختاری بین تنظیم شناختی هیجان با رفتار پرخطر نوجوانان با نقش میانجی ادراک استعاری زمان بود.
روش کار: روش این مطالعه همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل نوجوانان شهر تهران از مهر 1401 تا خرداد 1402 بود. بدین منظور، از بین نوجوانان شهر تهران به صورت نمونهگیری در دسترس 400 نفر انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامههای خطرپذیری نوجوانان، ادراک استعاری زمان و تنظیم شناختی هیجان را تکمیل کردند. برای تحلیل دادههای توصیفی از نرمافزارSPSS-26 و برای ارزیابی دستیابی به مدل برازششده از نرمافزار AMOS-8.8 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد؛ مدل مورد مطالعه از برازش مناسب برخوردار است و مدل تحلیلی رابطه بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با رفتار پرخطر نوجوانان با نقش میانجی ادراک استعاری زمان معنادار است. از طرفی، با افزایش راهبرد تنظیم شناختی هیجان منفی، ادراک استعاری زمان نوجوانان کمتر میشود و همچنین با افزایش راهبرد تنظیم شناختی هیجان مثبت، ادراک استعاری زمان نوجوانان بیشتر میشود.
نتیجهگیری: بر این اساس میتوان نتیجه گرفت؛ در تنظیم شناختی هیجان نوجوانان با رفتارهای پرخطر آنها، درک زمان به صورت استعاری میتواند نقش میانجی بازی کند. از این رو، روانشناسان رشدی که در حوزه نوجوانی مطالعه میکنند، باید به درک زمان به صورت استعاری همراه با تنظیم شناختی هیجان و مولفههای آن توجه کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
فلسفه ذهن و زبان شناسی شناختی دریافت: 1402/8/24 | پذیرش: 1402/12/7 | انتشار: 1403/2/3