دوره 25، شماره 4 - ( زمستان 1402 )                   جلد 25 شماره 4 صفحات 139-124 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IUMS.REC.1398.1201

XML English Abstract Print


1- علوم شناختی مدل‌سازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران
3- دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران و مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی، پردیس، ایران
4- مرکز علوم شناختی، پژوهشکده علوم و فناوری‌های همگرا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
چکیده:   (542 مشاهده)
مقدمه: در موقعیت‌های واقع‌گرایانه، تصمیم‌گیری‌ها عمدتاً بر اساس ترکیبی از اطلاعاتی که از منابع مختلف به دست می‌آیند، صورت می‌گیرد. هدف اصلی این مطالعه، بررسی تأثیرات اطلاعات اجتماعی بر تصمیم‌گیری در حضور شواهد حسی، و مطالعه نحوه وقوع این تأثیرات بود.
روش کار: در پژوهش حاضر با استفاده از آزمون تصمیم­‌گیری ادراکی، آزمایشی در مورد تصمیم‌­گیری در حضور شواهد حسی و اجتماعی طراحی شد، تا با استفاده از آن، تأثیرات اجتماعی هنجاری به حداقل رسد و تنها بر تأثیرات اجتماعی اطلاعاتی تمرکز شود. معناداری تحلیل­‌های رفتاری با استفاده از آزمون­‌های آماری انجام شد و مدل رانش انتشار تعمیم‌­یافته برای بررسی چگونگی فرایند تصمیم‌­گیری استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهند که اطلاعات اجتماعی به طور قابل‌توجهی دقت تصمیم‌گیری شرکت‌کنندگان را افزایش می‌دهد، حتی زمانی که شرکت‌کنندگان اطلاعات را از شرکای با دقت پایین دریافت می‌کنند. افزایش صحت شرکت‌کننده به طرز چشمگیری با میزان درستی اطلاعات اجتماعی دریافت ‌شده (از شریک با صحت بالاتر نسبت به شریک با صحت پایین‌تر) افزایش می‌یابد، در حالی‌ که قطعیت شریکان تأثیر چندانی روی این بهبود نمی‌گذارد. در آنالیزهای مربوط به مدل رانش انتشار از مقایسه داده­‌های مربوط به آزمایش مرجع و داده­‌های همراه با اطلاعات اجتماعی، در یافتیم تمام پارامترهای تصمیم‌گیری از جمله پارامترهای آستانه تصمیم، نقطه شروع و نرخ رانش به صورت معناداری متفاوت هستند و آستانه تصمیم و نقطه شروع در آزمایشات همراه با اطلاعات اجتماعی بیشتر از حالت مرجع و نرخ رانش کمتر از حالت مرجع است، اما تفاوت‌های دقت میان مواجهه با شرکای با دقت بالا و پایین عمدتاً تحت‌تأثیر پارامتر نقطه شروع قرار دارند.
نتیجه‌گیری: در آخر، این مطالعه در پژوهش‌های مرتبط با تصمیم‌گیری، رفتار انسانی و بهبود کیفیت تصمیم‌گیری‌ها مفید است و به ما در درک بهتر اثر اطلاعات اجتماعی بر فرایند تصمیم‌گیری افراد کمک می‌کند.

 
متن کامل [PDF 1294 kb]   (79 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: مدل سازی شناختی، پردازش سیگنال و تصویربرداری مغز
دریافت: 1402/8/16 | پذیرش: 1403/1/20 | انتشار: 1403/2/3

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.