Ethics code: IR.IUMS.REC.1398.1201
Tajrishi H, Zabbah S, Hatami J, Ebrahimpour R. Perceptual decision-making in realistic situations with the integration of visual evidence and social cues: The diffusion model as an analytical tool. Advances in Cognitive Sciences 2024; 25 (4) :124-139
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1632-fa.html
آقامحمدحسین تجریشی حورا، ذباح سجاد، حاتمی جواد، ابراهیم پور رضا. تصمیمگیری ادراکی در موقعیتهای واقعگرایانه با تلفیق شواهد بصری و نشانههای اجتماعی: مدل رانش انتشار به عنوان ابزار تحلیلی. تازه های علوم شناختی. 1402; 25 (4) :124-139
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1632-fa.html
1- علوم شناختی مدلسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- پژوهشگاه دانشهای بنیادی، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران
3- دانشکده روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران و مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی، پردیس، ایران
4- مرکز علوم شناختی، پژوهشکده علوم و فناوریهای همگرا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
چکیده: (1144 مشاهده)
مقدمه: در موقعیتهای واقعگرایانه، تصمیمگیریها عمدتاً بر اساس ترکیبی از اطلاعاتی که از منابع مختلف به دست میآیند، صورت میگیرد. هدف اصلی این مطالعه، بررسی تأثیرات اطلاعات اجتماعی بر تصمیمگیری در حضور شواهد حسی، و مطالعه نحوه وقوع این تأثیرات بود.
روش کار: در پژوهش حاضر با استفاده از آزمون تصمیمگیری ادراکی، آزمایشی در مورد تصمیمگیری در حضور شواهد حسی و اجتماعی طراحی شد، تا با استفاده از آن، تأثیرات اجتماعی هنجاری به حداقل رسد و تنها بر تأثیرات اجتماعی اطلاعاتی تمرکز شود. معناداری تحلیلهای رفتاری با استفاده از آزمونهای آماری انجام شد و مدل رانش انتشار تعمیمیافته برای بررسی چگونگی فرایند تصمیمگیری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان میدهند که اطلاعات اجتماعی به طور قابلتوجهی دقت تصمیمگیری شرکتکنندگان را افزایش میدهد، حتی زمانی که شرکتکنندگان اطلاعات را از شرکای با دقت پایین دریافت میکنند. افزایش صحت شرکتکننده به طرز چشمگیری با میزان درستی اطلاعات اجتماعی دریافت شده (از شریک با صحت بالاتر نسبت به شریک با صحت پایینتر) افزایش مییابد، در حالی که قطعیت شریکان تأثیر چندانی روی این بهبود نمیگذارد. در آنالیزهای مربوط به مدل رانش انتشار از مقایسه دادههای مربوط به آزمایش مرجع و دادههای همراه با اطلاعات اجتماعی، در یافتیم تمام پارامترهای تصمیمگیری از جمله پارامترهای آستانه تصمیم، نقطه شروع و نرخ رانش به صورت معناداری متفاوت هستند و آستانه تصمیم و نقطه شروع در آزمایشات همراه با اطلاعات اجتماعی بیشتر از حالت مرجع و نرخ رانش کمتر از حالت مرجع است، اما تفاوتهای دقت میان مواجهه با شرکای با دقت بالا و پایین عمدتاً تحتتأثیر پارامتر نقطه شروع قرار دارند.
نتیجهگیری: در آخر، این مطالعه در پژوهشهای مرتبط با تصمیمگیری، رفتار انسانی و بهبود کیفیت تصمیمگیریها مفید است و به ما در درک بهتر اثر اطلاعات اجتماعی بر فرایند تصمیمگیری افراد کمک میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
مدل سازی شناختی، پردازش سیگنال و تصویربرداری مغز دریافت: 1402/8/16 | پذیرش: 1403/1/20 | انتشار: 1403/2/3