Narjes D, Nouri A, Golparvar M. Therelationship Between Metacognitive Beliefs With Saving Behavior/Hoarding Among Graduate Students . Advances in Cognitive Sciences 2013; 15 (3) :41-49
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-152-fa.html
1- کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)
2- دکترای تخصصی روان شناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)
3- دکترای تخصصی روان شناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه آزاداسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)
چکیده: (2638 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط باورهای فراشناختی با رفتارذخیرهای/ احتکار در جمعیت غیر بالینی انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های شهر اصفهان بودند. تعداد۳۷۰ دانشجو از طریق نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند، ۳۵۵ نفر از آنان (۱۹۸زن و ۱۵۷مرد) به پرسشنامه رفتار ذخیرهای شامل ابعاد سه گانه: درهم ریختگی، اندوخته سازی و کسب اشیاء، وپرسشنامه فراشناخت-۳۰ شامل ابعاد پنج گانه: باورهای مثبت در باره نگرانی، کنترل ناپذیری و خطر، اطمینان شناختی، کنترل افکار و خودآگاهی شناختی پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بین رفتار ذخیرهای/ احتکار و باورهای فراشناختی همبستگی مثیت معنادار وجود دارد (۰/۰۱>P)نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که ۲۰/۵ درصد از واریانس عامل درهم ریختگی توسط باورهای مثبت در باره نگرانی و خودآگاهی شناختی، ۲۵/۸ در صد از واریانس عامل اندوخته سازی توسط باورهای مثبت در باره نگرانی، کنترل ناپذیری و خطر و اطمینان شناختی، و ۲۰/۹ درصد از عامل کسب اشیاء توسط باورهای مثبت در باره نگرانی، کنترل ناپذیری و خطر، کنترل افکار و خود آگاهی شناختی تبیین می شود. نتیجهگیری: بر اساس یافته های این پژوهش، سه بعد فراشناختی: باورهای مثبت در باره نگرانی، کنترل ناپذیری و خطر، و خودآگاهی شناختی نقش جدی در پیش بینی رفتارذخیره ای/احتکار دارند که لازم است توسط پژوهشگران و درمانگران بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/2/29 | پذیرش: 1392/5/1 | انتشار: 1392/7/1