دوره 25، شماره 2 - ( تابستان 1402 )                   جلد 25 شماره 2 صفحات 58-44 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UT.ICSS.REC.1399.010


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی شناختی، دانشگاه شهید بهشتی و موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
2- گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- گروه روان‌شناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
چکیده:   (972 مشاهده)
مقدمه: اختلال نقص توجه/بیش فعالی شایع‌­ترین نوع اختلال عصب تحولی در کودکان است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مداخله ذهن­‌آگاهی و تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای بر شناخت اجتماعی (مولفه همدلی) در کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی انجام شد.
روش­ کار: مطالعه حاضر در قالب یک طرح آزمایشی چند گروهی با پیش­‌آزمون و پس­‌آزمون به همراه گروه کنترل و پیگیری انجام شد. جامعه‌ این مطالعه شامل دانش­‌آموزان دارای نقص توجه/بیش فعالی ارجاعی به مراکز توان­بخشی شهر تهران در بهار و تابستان 14۰۰ بودند که از بین آنها ۴۵ نفر با تشخیص اولیه اختلال نقص توجه/بیش فعالی با روش نمونه‌گیری در دسترس (همتاسازی سن و جنس) انتخاب شدند و به طور تصادفی ساده در سه گروه ۱۵ نفری ذهن­‌آگاهی، تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای و کنترل غیرفعال قرار گرفتند. در این پژوهش ۱۵ جلسه آموزش به گروه مداخله ذهن­‌آگاهی ارائه شد. در گروه مداخله تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای ۱۲ جلسه با شدت جریان ۱ میلی­‌آمپر و با مدت زمان۱۰ دقیقه برای دانش­‌آموزان استفاده شد. برای سنجش همدلی از پرسشنامه Auyeung و همکاران (۲۰۰۹) استفاده شد و یافته‌­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته از طریق نرم‌­افزار SPSS-26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   
یافته‌­ها: نتایج حاکی از تاثیر معنادار هر دو مداخله بر همدلی بود (0/001 >P). باتوجه به یافته­‌های به دست آمده هر چند مداخله ذهن‌­آگاهی باعث بهبود سطح همدلی شد؛ ولی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای بر همدلی بیشتر بود.
نتیجه­‌گیری: با توجه به یافته‌های به دست آمده در مطالعه حاضر، این مداخلات جهت بهبود سطح همدلی دانش‌­آموزان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی می‌تواند مورد استفاده پژوهشگران و درمانگران قرار گیرد.  

 
متن کامل [PDF 1064 kb]   (341 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1401/9/9 | پذیرش: 1401/11/30 | انتشار: 1402/6/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.