دوره 24، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 24 شماره 3 صفحات 178-164 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delavarpouraghdam M, Moradi A, Hasani J, Nouri R. The role of self-complexity, evaluative self-organization, and self-concept clarity in predicting cognitive flexibility in Afghan immigrant adolescents. Advances in Cognitive Sciences 2022; 24 (3) :164-178
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1419-fa.html
دلاورپوراقدم مرتضی، مرادی علیرضا، حسنی جعفر، نوری ربابه. نقش پیچیدگی خود، ساختار ارزش‌گذاری خودپنداره و وضوح خودپنداره در پیش‌بینی انعطاف‌پذیری شناختی در نوجوانان مهاجر افغان. تازه های علوم شناختی. 1401; 24 (3) :164-178

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1419-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی سلامت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- استاد روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
3- استاد روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4- دانشیار روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (821 مشاهده)
مقدمه: نوجوانان مهاجر از آسیب­‌پذیرترین قشرهای اجتماعی بوده و بررسی عواملی که به ارتقای سازگاری این گروه کمک کند حائز اهمیت است. این پژوهش با هدف پیش­بینی انعطاف­‌پذیری شناختی بر مبنای ویژگی­‌های خود ساختاری انجام شد.
روش کار: این مطالعه از نوع همبستگی بود. سه ویژگی خود ساختاری شامل پیچیدگی خود، وضوح خودپنداره و ساختار ارزش‌­گذاری خودپنداره به عنوان متغیرهای پیش­بین و انعطاف­‌پذیری شناختی به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شدند. جامعه آماری شامل تمام نوجوانان مهاجر افغان با سواد خواندن و نوشتن در دامنه سنی 11 تا 19 سال که در ایران سکونت دارند بود. نمونه­‌ای به حجم 147 نفر از چهار شهر تهران، قم، سمنان و مشهد به شیوه نمونه­‌گیری نوع در دسترس وارد مطالعه شدند. برای گردآوری داده­‌ها از تکلیف دسته­‌بندی اسنادهای خود توصیفی Linville (1985)، مقیاس وضوح خودپنداره Campbell (1996) و آزمون دسته­‌بندی کارت­‌های ویسکانسین (1993) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده­‌ها در نرم­‌افزار SPSS-22 و با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام انجام شد.
یافته‌­ها:. با توجه به نتایج تحلیل رگرسیون از میان ویژگی­‌های خود ساختاری، دو ویژگی وضوح خودپنداره و ساختار ارزش­‌گذاری می­‌توانند در پیش­‌بینی انعطاف­‌پذیری شناختی نقش داشته باشند. این دو ویژگی در مجموع توانستند 8/10 درصد از واریانس شاخص تعداد طبقات تکمیل ­شده و 7/11 درصد از واریانس شاخص تعداد پاسخ­‌های منفی آزمون ویسکانسین را تبیین کنند. از بین ویژگی­‌های خود ساختاری صرفا ساختار ارزش­‌گذاری توانست در مجموع 9/4 درصد از واریانس شاخص تعداد خطاهای درجاماندگی را پیش­‌بینی کند.
نتیجه‌­گیری: با توجه به نتایج، دو ویژگی خود ساختاری شامل وضوح خودپنداره و ساختار ارزش­‌گذاری خودپنداره با انعطاف­‌پذیری شناختی نوجوانان مهاجر افغان مرتبط بوده و قادر به پیش‌­بینی آن هستند که می­‌توانند در برنامه­‌ریزی برای ارتقا سازگاری، آنها را مد­نظر قرار داد.

 
متن کامل [PDF 965 kb]   (306 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1401/2/12 | پذیرش: 1401/5/10 | انتشار: 1401/8/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb