Norouzian M, Nejati V, Bagheri F. Investigation of the evolution of attention-related abilities in preschool and primary school children with normal development. Advances in Cognitive Sciences 2022; 24 (3) :30-40
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1415-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی عمومی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (808 مشاهده)
مقدمه: اهمیت پرداختن به سیر تحول شناختی کودکان و نقش آن در یادگیری و به تبع زندگی آینده کودکان امری کتمانناپذیر است. هدف از پژوهش حاضر بررسی سیر تحولی تواناییهای مرتبط با توجه در کودکان پیشدبستانی و دبستانی با تحول طبیعی بود.
روش کار: پژوهش حاضر، توصیفی_تحلیلی و از نوع مقایسهای بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پیشدبستانی و دبستانی در مدارس منطقه ۱، ۲ و ۳ تهران در سال تحصیلی 13۹۸-۱۳۹۷ بودند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای 410 کودک انتخاب گردید. بدین ترتیب که ابتدا از مراکز پیشدبستانی و دبستانی مناطق شهر تهران به شکل تصادفی ۳ منطقه و سپس از میان این سه منطقه 3 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس از هر مدرسه در هر مقطع 2 کلاس به صورت تصادفی برگزیده شد. برای سنجش تواناییهای مرتبط با توجه از آزمون N-Back استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی به وسیله SPSS-22 استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد تواناییهای مرتبط با توجه در کودکان با رشد طبیعی، با افزایش سن، بهبود پیدا میکند. همچنین نتایج حاصل از آزمون تعقیبی نشان میدهد گروههای سنی بالاتر به طور معناداری دقت بالاتر و زمان واکنش کمتری نسبت به گروههای سنی پایینتر نشان میدهند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، تواناییهای توجهی در دانش آموزان نقش مهمی در بهبود ارتباطات اجتماعی و عملکرد تحصیلی آنها دارد. از این رو بررسی و تقویت آن در سنین دبستانی در حدود 4 تا 8 سالگی و حتی تا سن 12 سالگی که تحول قطعههای پیشانی کامل میگردد، نقش مهمی در موفقیت تحصیلی دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
علوم اعصاب شناختی دریافت: 1401/1/27 | پذیرش: 1401/4/9 | انتشار: 1401/8/24