دوره 25، شماره 1 - ( بهار 1402 )                   جلد 25 شماره 1 صفحات 72-60 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
2- استاد روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران/ استاد وابسته، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
3- استاد روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران/ استاد وابسته، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
چکیده:   (751 مشاهده)
مقدمه: آزمون­‌های کارکردهای اجرایی توسط Adele Diamond جهت سنجش کارکردهای اجرایی کودکان طراحی شده است. این آزمون­ها سه مولفه حافظه کاری، بازداری و انعطاف­‌پذیری شناختی را مورد ارزیابی قرار می­‌دهند. هدف این پژوهش بررسی روایی، پایایی و قدرت افتراق این آزمون­‌ها برای کودکان پیش­‌دبستانی فارسی زبان است.
روش کار: در یک طرح همبستگی، داده­‌های 80 کودک 4 تا 6 سال شهر تهران به شیوه نمونه­گیری در دسترس توسط پژوهشگر در مهدهای کودک گردآوری شد. اعتبار آزمون­‌ها به روش روایی هم‌زمان در قیاس با زیرمقیاس­‌های پرسشنامه درجه­‌بندی رفتاری کارکردهای اجرایی که توسط والدین کودکان تکمیل شده بود؛ انجام شد و پایایی آن با استفاده از روش بازآزمایی بر روی نیمی از آزمودنی­‌ها انجام شد. قدرت افتراق آزمون­‌ها از طریق مقایسه میانگین گروه بالینی و هنجار انجام شد.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد که آزمون­‌ها دارای روایی رضایت­‌بخش (ضریب همبستگی اسپیرمن 62/0 تا 89/0)، پایایی مطلوب (میزان همبستگی 71/0 تا 80/0) و قدرت تفکیک مطلوب (اختلاف معنادار در تمام مولفه­‌ها بین نمرات دو گروه هنجار و بالینی) است.
نتیجه‌­گیری: آزمون­‌های کارکردهای اجرایی اعتبار و پایایی رضایت­‌بخشی جهت تشخیص و بررسی نتایج مداخلات در کودکان پیش­‌دبستانی فارسی زبان دارد.

 
متن کامل [PDF 904 kb]   (272 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1400/9/1 | پذیرش: 1402/1/29 | انتشار: 1402/4/19

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.