دوره 23، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   جلد 23 شماره 3 صفحات 146-135 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naghikhani M, Hatami J, Jahanitabesh A, kiani K. Effect of description-experience learning on cognitive shifting process and decision-making outcome in stock market. Advances in Cognitive Sciences. 2021; 23 (3) :135-146
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1303-fa.html
نقی خانی مهدی، حاتمی جواد، جهانی تایش عذرا، کیانی کاوه. اثر یادگیری توصیفی- تجربه‌ای بر فرایند جابجایی شناختی و برونداد تصمیم‌گیری در بازار سهام. تازه های علوم شناختی. 1400; 23 (3) :146-135

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1303-fa.html


1- موسسه آموزش عالی علوم شناختی
2- دانشگاه کالیفورنیا
3- پژوهشکده آمار
چکیده:   (110 مشاهده)
مقدمه: William James رابطه بین تفکر آگاهانه و عادت‌ را این‌گونه تعریف می‌کند که تفکر فاصله‌ای بین عادت‌ها است و انسان‌ها دائما در حال جابجایی شناختی بین تفکر آگاهانه و عادت هستند. هدف پژوهش، حاضر شناسایی وجود فرایند جابجایی شناختی بین عادت (تصمیم‌گیری عادتی) و تفکر (تصمیم‌گیری آگاهانه) در تصمیم‌گیری بازار سهام بود. همچنین نقش نوع یادگیری توصیفی- تجربه‌ای بهمراه نقش سواد آماری و ریسک‌پذیری بر دو ویژگی زمان رسیدن به پایداری و زمان انعطاف‌پذیری در فرایند جابجایی شناختی و برونداد تصمیم‌گیری مورد بررسی قرار گرفتند.
روش کار: در مطالعه حاضر، 54 شرکت‌کننده در دو گروه یادگیری تجربه‌ای (30نفره) و یادگیری توصیفی (24 نفره) به‌صورت تصادفی قرار گرفتند و به مدت 60 روز متوالی در یک محیط شبیه‌سازی شده بازار سهام، سرمایه‌گذاری کردند. در این پژوهش، میزان سواد آماری و سطح ریسک‌پذیری شرکت‌کنندگان با استفاده از پرسشنامه سواد آماری محقق ساخته و پرسشنامه ارزیابی ریسک فینامتریک (FinaMetrica) مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین داده‌ها با استفاده از روش آماری تشخیص نقطه تغییر چندگانه، آزمون مانایی و تحلیل کوواریانس چند متغیره در نرم افزارR  و 26-Spss مورد تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافته: نتایج نشان داد که در تصمیم‌گیری بازار سهام فرایند جابجایی شناختی از تصمیم‌گیری عادت به تصمیم‌گیری آگاهانه و بالعکس وجود دارد. همچنین نوع یادگیری توصیفی-تجربه‌ای، بهمراه متغیر ریسک‌پذیری بر دو ویژگی زمان رسیدن به پایداری و زمان انعطاف‌پذیری در فرایند جابجایی شناختی و برونداد در بازار سهام تاثیرگذار هستند؛ درحالی‌که سواد آماری در این خصوص بی‌تاثیر می‌باشد.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که با استفاده از یادگیری توصیفی و ارتقا سطح ریسک‌پذیری، برونداد تصمیم‌گیری در بازار سهام بیشتر می‌شود و تصمیم‌گیران، انعطاف‌پذیری شناختی بیشتری نسبت به تغییرات بازار سهام دارند.
واژگان کلیدی: یادگیری توصیفی-تجربه‌ای، فرایند جابجایی شناختی، ریسک‌پذیری، سواد آماری، بازار سهام
متن کامل [DOCX 156 kb]   (3 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1400/4/19 | پذیرش: 1400/6/21 | انتشار: 1400/8/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb