دوره 24، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   جلد 24 شماره 2 صفحات 42-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1398.065


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalili M A S, Emadian S O, Hassanzadeh R. Comparing the effectiveness of attention training methods based on Fletcher’s program and subsidized cognitive rehabilitation method on cognitive avoidance of executive functions of children with special learning disabilities. Advances in Cognitive Sciences. 2022; 24 (2) :29-42
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1263-fa.html
خلیلی مرضیه السادات، عمادیان سیده علیا، حسن زاده رمضان. مقایسه اثربخشی روش‌های آموزش توجه بر اساس برنامه Fletcher و روش بازتوانی شناختی رایانه‌ای بر اجتناب شناختی کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص. تازه های علوم شناختی. 1401; 24 (2) :42-29

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1263-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی عمومی، واحد‌ ساری، دانشگاه آزاد اسلامی‌، ساری، ایران
2- استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3- استاد، گروه روان‌شناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
چکیده:   (847 مشاهده)
مقدمه: یکی از مواردی که روی فرایند یادگیری اثر می­گذارد و به تبع آن علایق و آموزش­ها در فرد تحت تاثیر قرار می­گیرد اختلالات یادگیری است. هدف از پژوهش حاضر، اثربخشی دو روش آموزش توجه بر اساس برنامه Fletcher و بازتوانی شناختی رایانه‌ای بر کارکردهای اجرایی و اجتناب شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص انجام شد.
روش کار: این پژوهش نیمه­‌آزمایشی با طرح پیش­‌آمون_پس­‌آزمون سه گروهی با گروه کنترل (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) بود. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان 7 تا 10 سال دارای اختلال یادگیری مراجعه‌کننده به مراکز اختلال یادگیری آموزش ‌و پرورش واقع در شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که از میان آنان 30 نفر به‌ عنوان نمونه به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های اجتناب شناختی Sexton وDugas  (2008) و کارکردهای اجرایی (فرم والدین) Gioia و همکاران (2000) استفاده شد. آموزش توجه بر اساس برنامه Fletcher (12 جلسه 45 دقیقه‌ای گروهی )، بازتوانی شناختی رایانه‌ای (10 جلسه 30 دقیقه‌ای به‌ صورت فردی) استفاده شد. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تحلیل کوواریانس چند متغیره و یک متغیره و با نرم‌افزار SPSS-24 انجام گرفت.
یافته­‌ها:. هر دو مداخله آموزش توجه بر اساس برنامه Fletcher، و روش بازتوانی شناختی رایانه‌ای، بر افزایش کارکرد اجرایی و میزان اجتناب شناختی کودکان دارای یادگیری خاص تأثیرگذار بودند. از طرفی تفاوت معنا‌داری میان این دو روش مشاهده نشد.
نتیجه‌­گیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می­‌شود و نظر به این که به طور تقریبی در تمامی مدارس رایانه وجود دارد می‌توان این گونه برنامه­‌ها را به عنوان بخشی از برنامه آموزشی دانش‌­آموزانی که با مشکلات یادگیری روبه­‌رو هستند قرار داد.

 
متن کامل [PDF 883 kb]   (84 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1399/12/23 | پذیرش: 1401/1/23 | انتشار: 1401/5/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb