دوره 23، شماره 2 - ( تابستان 1400 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 130-119 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری فلسفه علم، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استادیار گروه فلسفه، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (1821 مشاهده)
احساسات و حالات عاطفی طیف وسیعی از حالات ذهنی را تشکیل می­‌دهند که به نظر می­‌رسد خصوصیت یا کیفیت خاصی دارند. فیلسوفان این جنبه کیفی حالات ذهنی را کوالیا می­‌نامند. این جنبه کیفی حالات ذهنی یعنی نحوه‌ای که این حالات، درک می‌شوند یا نحوه‌ای که اشیاء برای ما به نظر می‌رسند. بدین دلیل به این جنبه کیفی گاهی جنبه پدیداری یا آگاهی پدیداری نیز می­‌گویند یعنی نحوه­ای که حالات ذهنی برای ما آشکار می­‌شوند. این ویژگی سابجکتیو پدیداری را معمولا به صورت چیزی وجود دارد که کیفیتِ بودنِ آن حالت ذهنی در یک فرد است، تعریف می‌­کنند. برخی فیلسوفان وجود کوالیا را انکار کرده­‌اند. از جمله این فیلسوفان George Rey است. Rey استدلال می­کند ما می‌­توانیم ماشینی طراحی کنیم که در آن ماشین تمام فرایندها و ظرفیت‌­های ذهنی را برنامه­‌ریزی کنیم. او معتقد است چنین ماشینی با این که واجد تمام ظرفیت­‌ها و فرایندهای ذهنی است، ولی هنوز این شک وجود دارد که ماشین واجد کوالیا است یا نه. اگر این شک درباره ماشین وجود دارد که واجد کوالیا است یا نه پس هیچ­کدام از ظرفیت­‌ها و فرایندهای ذهنی نمی‌­توانند نامزد معقولی برای کوالیا باشند. سپس نتیجه می­‌گیرد در این حالت ما نیز معقول و موجه­‌ایم که شک داشته باشیم واجد کوالیا هستیم یا نه. در این مقاله ابتدا استدلال Rey صورت­‌بندی و سپس نقد و بررسی می­‌شود و در نهایت نشان داده می­‌شود که این استدلال ناکارامد است.
 
متن کامل [PDF 819 kb]   (166 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: فلسفه ذهن و زبان شناسی شناختی
دریافت: 1399/12/12 | پذیرش: 1399/12/25 | انتشار: 1400/6/2

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.